Ideea, dezvoltata si personalizata, de la care a pornit dezbaterea pe tema “Omul
– semnificatul si demnitatea sa in confruntarea interculturala”.
Prima
intrunire pe filosofie a comparatiei ce a avut loc la Schio- prov. Vicenza.
Originea problemelor umanitatii poarta numele de
“ignoranta”; ea da nastere fricilor
noastre de orice fel ; ne-a devenit strain modul de a ne confrunta cu problema prin intermediul educatiei;
fricile, gratie si instictului de conservare, ne determina sa actionam
instinctiv, animalic, prin agresivitate. “Lupta sau fugi” sunt, din pacate,
expresii ale manifestarilor noastre intr-o lume ce tinde spre globalizare.
Libertatea se cucereste prin aportul cultural al fiecaruia la Unitate,
debarasandu-ne in acest mod de atasamente, decondionandu-ne din chingile
vieturii in ignoranta. Sa invatam sa-i respectam pe cei de langa noi si sa
renuntam la verbul de “a fi tolerant”, caci , sa nu uitam, in latina verbul “tollere”
are acelasi semnificat cu “a suporta”, fapt ce ne indica o lipsa si ne conduce
in acelasi timp spre constientizarea nevoii de cunoastere , acceptand cu
respect si surprindere diferentele ce paradoxal ne apropie mai mult decat ne
tin departe unu de altul. (Michele Di
Cinto, presedintele prov. a Societatii de Filosofie italiana)
- Filosofia
occidentala si gandirea orientala
Etnocentrismul, egocentrismul si idolatria sunt
franele in crearea de relatii; schimbul reciproc de informatii ofera cadrul armonios
al unei pluralitati de miscari in universal. Noi nu suntem posesori ai
Liberatii, suntem reflexii, parti in
interiorul acesteia. (Marcello Ghilardi, Univ. Padova )
-Filosofia occidentala si confuncianismul
Armonia (和谐)transpare din dialogul interpersonal, nu
are caracter unidirectional. Este Binele cel mai pretios, excluderea este
termenul sau opus.
Democratia reprezinta modalitatea de operare cu si
pentru popor.
Educatia este stiinta de a recunoaste inima ta
pierduta.
Un nou guvern este infatisat printr-unul al
virtutiilor, ce prezinta 3 camere:
-
camera
eruditilor (cunoscatori ai religiilor stravechi)
-
camera
nationalista (cunoscatori si descendenti ai marilor ganditori ai
confuncianismului)
-
camera
poporului (alesi de catre popor)
Armonia se bazeaza pe solidaritatea si cooperarea
intre popoare.
(Maurizio Scarpari, Univ. Venetia)
-Filosofia occidentala si filosofia indiana
Filosofia indiana ne poarta dincolo de schemele
prestabilite.
Textul “radacina” / fundamental e cel unde ratiunea nu
poate ajunge. El apare ca si cum ar fi realizat prin transmitere orala si
devine un instrument desprins din gura maestrului. Doar maestrul e capabil sa
transmita sunetele corecte ale textului (ton, ritmicitate…). Textul scris nu
poate fi luat ca unul veritabil; de aceea maestrul invata textul pe de rost.
Vedele provin dintr-o dimensione transcendentala si
pot fi transmise cu ajutorul unui maestru ce-l poate auzi. De fapt, prima data
el are viziunea textului , apoi acesta urmeaza a fi condensat in suntete pentru
a-l putea da mai departe. Cuvantul si suntetul in hindusa au acelasi
semnificat. Textele sacre, radacina, sunt un criteriu al Adevarului bazat pe
cuvant.
Filosofia indiana pleaca de la materializarea
ritualurilor sacrificale; se conserva modelul sacrificial si apoi se da forma
interpretarilor si se nasc diferite metode de ritual.
(Bruno Lo Turco, Univ. La Sapienza Roma)
Nessun commento:
Posta un commento