Templieri
-ritualul lor simbolistic si radacinile esoterice incluse in Ordin
-Cateva
considerente istorice
Ordinul
Templului, numit la inceput Ordinul religios si militar al Templului din
Ierusalim, se situeaza intre realitate si mit. Cavalerii templieri, calugari si
ostasi in acelasi timp, discipoli spirituali ai Sfantului Bernard, abatele
manastirii Clairvaux, eroi ai Cruciadelor, intemeietori de cetati, constructori
de catedrale, diplomati si bancheri, au marcat spiritualitatea crestina pana in
epoca noastra. Istoria Templierilor incepe la mai putin de doua decenii dupa
prima cruciada (1096-1099), lansata de Papa Urban al II-lea pentru eliberarea
Sfantului Mormant si izbavirea crestinatatii rasaritene cazuta sub stapanire
islamica. Cele
trei voturi (promisiuni) călugărești obișnuite
se cunosc a fi: ascultarea, castitatea si sărăcia. Ordinea Templierilor avea o dubla natura : exoterica
(grupul militar actiona in lumea vizibila) si ezoterica (organizarea initiatica
actiona in scopuri spirituale universale). Aceasta existenta dubla a facut ca
Templierii sa nu dispara de tot. Astfel multe din secretele lor, ai maestrilor
invizibili, au trecut la masonerie si rozicrucianism. Templierul
era recunoscut ca un creştin care şi-a abandonat toate bunurile şi a făcut un
jurământ de sărăcie, castitate şi ascultare pentru a se dedica în totalitate
slujirii lui Dumnezeu şi pentru a proteja pelerinii creştini de necredincioşi.
In
cursul secolului al XII-lea, in plin Ev Mediu, Europa a fost traversata de o
serie de evenimente si personalitati care au lasat o marca destul de evidenta
in istoria urmatoarelor secole. Printre evenimentele extraordinare ale acestei
epoci, in stransa legatura cu Cruciadele, putem sa amintim si nasterea
Templierilor sau mai presis cea a Ordinii Sărmanilor soldați ai lui Cristos sau
a Templului lui Solomon, prin opera marelui Hugo di Paganis. Ioan de
Ierusalim, alias Jean de Vezelay, alias Jean de Mareuil se spune că a fost
cooptat de către călugări pe drumul spre Compostela. Devenit un călugăr creştin
şi cavaler cruciat,se presupune ca a fost unul dintre fondatorii Ordinului
Templului şi unul dintre primii templieri. Ar fi participat la eliberarea
Ierusalimului in 1099, cucerit 20 de ani mai devreme de catre turci. Lui i s-au
atribuit profetiile mileniului al doilea, numite Protocolul secret al
profetiilor. In conformitate cu biografia lui, dupa manuscrisul Lubianka, ar fi
copil al manastirii benedictine de Vézelay, fiu de Burgundia, un soldat al lui
Hristos în Ţara Sfântă şi unul din fondatorii templierilor. Aceasta ar fi o
rudă de-a lui Hugues de Payens, primul
Mare Maestru al Ordinului Templului, a fost născut în Burgundia în jurul anului
1042 şi a murit în Ierusalim, în 1119. In alt caz, se spune ca după prima
cruciadă, el a descoperit un mare secret de pe Muntele Templului din Ierusalim,
care a făcut el un profet.Totusi din ce se observa, niciunul dintre cei nouă
fondatori ai Ordinului Templului nu a avut numele de Ioan. Astfel, in 1118, noua cavaleri francezi s-au stabilit
la Ierusalim, locul de intalnire a celor trei religii monoteiste: iudaica,
crestina si musulmana. Botezati la inceput „Sarmanii Cavaleri ai lui Hristos”,
cei noua cavaleri fondatori ai Ordinului au fost: Hugues de Payns, André de
Montbard, Payen de Montdidier, Geoffroy de Saint-Omer, Archambaud de
Saint-Amand, Geoffroy Bisol, Goudemar, Rossal si Hugues de Champagne. Oficial,
cavalerii venisera sa ocroteasca drumul pelerinilor, tot mai numerosi, porniti
spre Sfantul Mormant, dar se pare ca aveau si o misiune secreta, incredintata
lor de Sfantul Bernard, staretul manastirii Clairvaux, a carui manastire se
afla chiar pe mosia contelui Hugues de Champagne, pe atunci o feuda independenta
de coroana Frantei. Cei noua nu s-au indreptat direct spre Ierusalim, ci s-au
oprit mai intai la Efes, oras al carui prim propovaduitor si episcop fusese
Sfantul Apostol Ioan, iar pe atunci era pastorit de mitropolitul Theocletes.
Sub obladuirea lui, cavalerii s-au calugarit.
Alibiul
oficial ale Cruciadelor se stie ca a fost tentativa de a elibera Locurile
sfinte de prezenta popoarelor musulmane care impiedicau cultul si pelerinajul
crestinilor europeni. Problema, in realitate, era mult mai complexa si era
legata de cele ce tineau de stabilitatea interna a proaspetelor natiuni
europene, de traficul comercial, de raporturile dificile cu Constantinopolul si
de alti factori sociali din acel timp. Sărmanii soldați ai lui Cristos și ai
Templului lui Solomon (latină Pauperes
commilitones Christi Templique Solomonici), cunoscuți mai ales sub numele de
templieri sau Ordinul Templului (franceză Ordre du Temple sau Templiers), au
fost unul dintre cele mai cunoscute ordine călugărești militare (catolice)
creștine. A luat naștere la inițiativa lui Hugo van Payens în anul 1119 în Ierusalim, ca o organizație
militar-călugărească, cu scopul declarat de a apăra pe peregrinii (călători)
creștini în Țara Sfântă.
Recunoscut
oficial de Biserica catolică,
prin acceptarea de către papa Inocențiu al II-lea
în 1139 a formei de organizare, Ordinul a
crescut repede ca număr de membri și putere. Ordinul (Organizația) cuprindea
călugări militari războinici, călugări capelani și călugări de serviciu
(slujitori). Cavalerii templieri puteau fi recunoscuți la îmbrăcăminte, după o
mantie albă cu o cruce roșie, distinctivă, și erau printre
cei mai bine echipați, antrenați și disciplinați războinici din perioada
cruciadelor
În
jurul anului 1119, cavalerul francez Hugues de Payens și ruda sa Godfrey
de Saint-Omer, veterani ai primei cruciade, propun crearea unui
ordin monastic
(călugăresc) pentru protecția acestor pelerini. Regele Balduin al II-lea al Ierusalimului a
acceptat această cerere, oferindu-le drept cartier general Muntele Templului, în moscheea Al Aqsa care fusese capturată. Muntele
templului avea un aer mistic, deoarece se credea că se află deasupra ruinelor Templului lui
Solomon. Cruciații numeau prin urmare Moscheea Al Aqsa Templul lui
Solomon, și de aici ordinul și-a tras numele de Sărmanii soldați ai lui Cristos
și ai Templului lui Solomon, sau cavalerii "templieri". Cu puține
resurse financiare la dispoziție, ordinul se baza pe donații pentru a supraviețui.
Emblema lor era reprezentată de doi cavaleri ce călăreau același cal, simbol al
sărăciei. Sărăcia templierilor nu a durat multă vreme. Ordinul avea un sprijin important în persoana
lui Bernard de
Clairvaux, un cleric de frunte, și nepot al unuia dintre cavalerii
fondatori. El a vorbit și scris cu convingere în numele lor, și în 1129,
la Conciliul
din Troyes, Ordinul a fost oficial recunoscut de Biserică. O dată cu
acest act formal, templierii au devenit o destinație preferată a donațiilor din
Europa, primind bani, pământuri și fii de
nobili de la familii dornice să sprijine lupta (considerată creștină) din Țara Sfântă. Un
alt beneficiu l-au primit în 1139 când bula
papală a papei Inocențiu
al III-lea Omne
Datum Optimum i-a scutit pe templieri de la supunerea la legile
locale. Acest lucru însemna că templierii puteau traversa liber orice granițe
(în Vest-europa), nu trebuiau să plătească taxe, și nu răspundeau decât în fața
papei. Deși misiunea principală a Ordinului
era militară, doar un număr mic de membri se afla efectiv pe frontul de luptă.
Restul aveau un rol de sprijin (un fel de spate al frontului,
"templier") , atât pentru ajutorul individual al cavalerilor, cât și
pentru a asigura buna funcționare a infrastructurii financiare. Cu timpul misiunea
militară a ordinului a slabit ca importantă, iar sprijinul acordat organizației
s-a risipit. Regele Filip al
IV-lea al Franței era îndatorat templierilor după războiul său cu
englezii, și a decis să folosească o serie de zvonuri existente în propriul său
scop. A început să pună presiune pe Biserică să acționeze împotriva ordinului,
pentru a se elibera de datorii. În data de vineri, 13 octombrie, 1307
(o dată legată greșit de originea superstiției zilei de vineri 13),
Filip a ordonat ca de Molay și alți templieri francezi să fie arestați
simultan. Ei au fost acuzați de numeroase erezii, și torturați pentru obținerea de mărturisiri de
blasfemie. Mărturisirile, deși obținute sub presiune, au provocat un scandal la
Paris. După alte insistențe din partea lui Filip, papa Clement a emis bula Pastoralis
Praeeminentiae la 22 noiembrie, 1307,
care cerea tuturor monarhilor creștini din Europa să-i aresteze pe templieri și
să le confiște averile.
Papa
Clement a cerut audieri papale pentru a determina vinovăția sau nevinovăția
templierilor, și, o dată eliberați de tortura inchizitorilor, mulți și-au retras
mărturisirile. Unii aveau suficientă experiență legală pentru a se apăra în
procese, dar în 1310 Filip le-a blocat tactica, folosind
mărturiile forțate precedente ca justificare pentru arderea pe rug a zeci de
templieri la Paris. Cum Filip amenința cu acțiuni militare dacă papa nu îi
respecta dorințele, Clement a acceptat în cele din urmă dizolvarea ordinului,
invocând scandalul public provocat de mărturisiri. La Conciliul
de la Vienne din 1312, a emis o serie de
bule papale, între care Vox
in excelso care dizolva oficial Ordinul, și Ad providam, care oferea cea mai mare parte
a posesiunilor templierilor ospitalierilor.
Cât
despre conducătorii Ordinului, Marele Maestru Jacques
de Molay, care mărturisise sub tortură, și-a retras declarația.
Asociatul său, Geoffrey
de Charney, preceptor al Normandiei, i-a urmat exemplul, și a
insistat pe nevinovăția sa. Ambii au fost declarați vinovați de a fi redevenit
eretici, și au fost condamnați să ardă pe rug la Paris, pe 18 martie, 1314.
Se spune că de Molay a rămas sfidător până la sfârșit, cerând să fie legat
astfel încât să fie cu fața la catedrala Notre
Dame, și să își țină mâinile împreunate. După legendă, a strigat
dintre flăcări că atât papa Clement, cât și regele Filip îl vor întâlni în
curând în fața lui Dumnezeu. Papa Clement
a murit o lună mai târziu, iar regele Filip într-un accident de vânătoare
înainte de sfârșitul anului.
O dată cu
dispariția conducătorilor Ordinului, restul templierilor din Europa au fost fie
arestați și judecați (nefiind aproape în totalitate condamnați), absorbiți în
alte ordine militare, precum Cavalerii
ospitalieri sau Ordinul
de Calatrava, sau lăsați să se retragă și să trăiască în continuare
în pace. E posibil ca unii să fi fugit în teritorii ce nu erau sub controlul
papei, precum Scoția excomunicată. Prin decret papal, proprietatea templierilor a fost transferată Ordinului Ospitalierilor, ce a asorbit
mulți dintre membrii templierilor. Practic, dizolvarea templierilor ar putea fi
văzută drept unirea celor două ordine rivale.Unii Templieri s-au refugiat in Portugalia,
unde au primit azil si unde si-au schimbat numele in Ordinul lui Cristos.
O parte dintre ei au ajuns deci in Scotia, unde, pe "scheletul"
oferit de confreeriile de mesteri constructori, au cladit viitorul edificiu al
Francmasoneriei. In Scotia exista si acum un edificiu straniu, care, prin
anumite aspecte arhitecturale, aminteste de Templul din Ierusalim. Este vorba
despre Capela Rosslyn, construita in anul 1440. Cercetatorii Knight si Lomas
cred ca subteranele secrete ale acestei capele ciudate (pe ai carei pereti si
coloane se pot recunoaste elemente ornamentale care amintesc de plante
originare din America) adapostesc vestigiile descoperite de Templieri in
Templul lui Solomon. Dar, pana acum, nimeni nu a putut confirma aceasta
ipoteza. Si asta pentru ca actualii proprietari ai lacasului refuza cu
indarjire sa permita efectuarea de cercetari in subteranele capelei.Ritul scotian rectificat este infiintat intre 1756 si 1760, de catre baronul Karl Gotthelf von Hund. Hund a recunoscut că ducea mai departe tradițiile cavalerilor templieri, carefuseseră constrânși la începutul secolului al XIV-lea de regimul lui Filip cel Frumos, regele Franței, să se autoexileze în Scoția. Membrii acestui ordin s-au autoproclamat„Cavaleri ai Templului“. El pretindea că ar transpune în viață ordinele unor„superiori necunoscuți“ a căror identitate și loc de reședință nu erau precizate
niciodată, în timp ce alții au pretins că acești „superiori“ nu erau oameni.
Majoritatea cercetătorilor cred că ei erau probabil susținătorii iacobiți
ai Stuarților, care au murit sau și-au pierdut
credința după înfrângerea tânărului pretendent la tron. Acesta a fost numit initial La Stricte Observance (Stricta Observanta) si isi revendica mostenirea Templiera. Ordin masonic crestin esoteric, este condus de catre Superiori Necunoscuti si este impartit in 9 provincii ( noua se spune ca au fost intemeietorii Ordinului Templier) pe intreg continentul european.Dupa moartea baronului von Hund, in 1776, Stricta Observanta Templiera va fi reformata de catre Willermoz si va deveni Ritul Scotian Rectificat, condus de o Mare Staretie, si isi afirma cu tarie caracterul ioanit si mostenirea prin filiatie a Cavalerilor Saraci ai lui Hristos, aparatori ai Templului din Ierusalim, cu alte cuvinte Templierii.
Povestea templierilor medievali secretoși însă puternici, în special
persecuția și dizolvarea lor subită, a devenit o tentație pentru multe alte
grupuri, care se folosesc de așa-zise legături cu templierii ca o modalitate de
a-și îmbunătăți propria imagine sau de a crește misterul ce îi înconjoară. De
exemplu, încă din anii 1700, Ritualul
York a încorporat unele simboluri și ritualuri ale templierilor și
au o filială numită astăzi Ordinul Cavalerilor Templieri. Suveranul Ordin Militar al Templului din Ierusalim,
fondat în 1804, are un statut de organizație
caritabilă non-guvernamentală, conform Organizației
Națiunilor Unite. Deși nu există o legătură istorică clară între
Cavalerii Templieri, care au fost desființați în anii 1300,
și oricare dintre aceste organizații, care au apărut abia în anii 1700
se creează adeseori o confuzie publică și mulți scapă din vedere diferența de
400 de ani.
-Fondatorul Ordinii templiere Hugo di
Paganis are sau nu origini italiene?
Templierii
primilor ani par ca nu s-au nascut cu acele caracteristici ale calugarilor
razboinici, asa cum probabil injust, sunt perceputi in istoria de acum, ci ca
simpli specialisti in siguranta pelerinilor. Pentru aproape 20 de ani, intre
1110-1120, misiunea lor se desfasoara de-a lungul teritoriilor Pamantului Sfant
prin acte de caritate si asistenta.
Patru
date fundamentale au semnalat istoria Cruciadelor precum si cea a Cavalerilor
Templieri:
-
Cucerirea
Ierusalimului, in 1099;
-
Intemeierea
ordinii cavaleresti, cumva in jurul anului 1119;
-
Caderea ultimului
bastion al regatului Ierusalimului si declinul ultimei cetati a crestinismului,
Acra, in 1291.
Trebuie
sa amintim ca Ordinile cavaleresti, cele care au generat figura monahului
cavaler, au fost in numar de trei:
-
in 1113 Cavalerii
de Malta (Ordinul Cavalerilor Ioaniți)
-
in 1119 Templierii;
-
1128 Cavalerii
teutonici.
Se
spune despre cei noua membrii fondatori ai Ordinii ca sunt de origine ebraica,
fiind descendentii levitilor ajunsi in Europa dupa prima cadere a Templului. Levitii,
cunoscuti si sub denumirea de "neaaroniti", constituiau acea
categorie de slujitori ai Templului care se trageau din cei trei fii ai lui
Levi, si anume: Gherson (ghersoniti), Cahat (cahatiti) si Merari (merariti).
Acesti descendenti din neamul lui Levi, numiti "leviti", au fost
randuiti de Domnul sa ajute preotilor, la Templu, in numele celor intai-nascuti
ai lui Israel. Ei erau mijlocitori, intre preoti si popor.
Mario
Moiraghi sustine o teza revoluzionara ce are legatura cu Ordinea Cavalerilor
Templieri. In cartea sa, “Italianul ce a intemeiat Templarii”, atesta faptul ca
maestrul acestei Ordini nu avea origini fraceze, ci italiene. In mod curent,
despre Hugo di Paganis se spune ca ar provine din regiunea franceza Champagne
si ca ar fi murit undeva prin 1136. Bernardo Giustinian, cel ce a publicat
cartea “Istoria cronologica a originii Ordinilor Militare si a tuturor celor
Religioase Cavaleresti” in 1692, a afirmat ca anul 1119 a fost cel in care
ordinea “si stabili in corpo di Milizia Religiosa” si a indicat cu precizie
originea italiana a lui Hugo. Locul nasterii sale se spune ca ar fi Nocera (
numitii “De Paganis” erau nobilii gentilomi/signori din Forenza si locul se
gaseste undeva in extremul nord din Basilicata, nu departe nici de Puglia nici
de Campania, Nocera situindu-se azi in Campania, dar apare localizata si in
Basilicata in anumite documente); cei numiti De Paganis, s-au distribuit pe
teritoriile italiene cuprinse intre Campania, Basilicata si Calabria. Data
intemeierii Ordinii templierilor in 1119 , punea fel si fel de intrebari in
legatura cu ce au facut acesti cavaleri pana in anul 1128, cand Consiliul din
Troyes, i-a consacrat. Prin desfasurarea Consiliului din Troyes are loc
oficializarea organizatiei, al carui nucleu puternic e constituit de
Regola-Regola latina, rezultata unor prescripte religioase formale si
exclusive.
Nessun commento:
Posta un commento