Omul face răul sub influenţa iadului şi binele
sub influenţa lui Dumnezeu; dar cum omul crede că acţionează independent în tot
ceea ce face, răul pe care îl comite devine al lui; astfel, nu Dumnezeu, ci
omul este cauza propriului rău. Răul în om este iadul din el; căci e acelaşi
lucru dacă vorbim despre rău sau despre iad. Cum omul este cauza propriului
rău, el este cel care se condamnă singur la iad şi nu Dumnezeu. Dumnezeu e atât
de departe de a-l arunca pe om în iad încât îl salvează de la el. Omul are aceeaşi voinţă şi dragoste după
moarte ca şi mai înainte. Cel ce voieşte şi iubeşte răul în lume, voieşte şi
iubeşte acelaşi rău şi în cealaltă viaţă, iar atunci nu mai suportă să fie
îndepărtat de el. Acesta e motivul pentru care omul ce trăieşte în rău e legat
de iad şi se află de fapt acolo în ceea ce-i priveşte spiritul, iar după moarte
nu doreşte nimic altceva decât să fie unde îi este răul; în consecinţă, omul
este cel care se condamnă la iad după moarte şi nu Dumnezeu. Acesta este sensul
focului din Cuvânt, unde se vorbeşte despre cei răi şi despre iad: „Căci toţi
sunt nişte nelegiuiţi şi nişte răi, şi toate gurile lor spun mişelii. Căci
răutatea arde ca un foc, care mănâncă mărăcini şi spini, aprinde desişul
pădurii, din care se înalţă stâlpi de fum. Şi poporul este ca ars de foc;
nimeni nu cruţă pe fratele său” (Isaia 9: 17-19). Pe acest temei, omul care
după moarte devine înger posedă o inteligenţă şi o înţelepciune incomparabil
superioare celor pe care le-a avut pe când trăia în lume; căci atunci când
trăia în lume, spiritul său era legat de trup şi se afla în lumea naturală.
Motivul pentru care Dumnezeu permite chinurile din iad este că relele nu pot fi
altfel îngrădite şi supuse. Singurul mijloc de a face asta şi, deci, de a
păstra spiritele infernale între anumite limite este teama de pedeapsă. Nu
există nici un alt mijloc; căci, fără teama de pedeapsă şi de chinuri, răul ar
izbucni în nebunie şi totul ar fi distrus, la fel cum ar fi distrusă o
împărăţie de pe pământ unde nu ar exista pedepse. Relele nu pot fi îndepărtate
din om dacă acesta nu le vede în el, nu le recunoaşte, iar mai apoi dacă nu
încetează să le dorească şi, în final, dacă nu le respinge. Până atunci ele nu
sunt îndepărtate. Acest lucru nu ar putea fi efectuat dacă în om nu ar exista
atât răul cât şi binele, căci binele îl ajută să vadă răul. Omul posedă
libertate pentru a putea fi afectat de adevăr şi de bine, adică pentru a le putea
iubi şi a le face ale lui.. sau asa cum spune Rudolf Steiner: Libertatea in
acceptiunea sa este puterea de a refuza raul. Prin iad, omul devine propriul
său rău, pe când cu ajutorul îngerilor din rai, el se află în Binele de la
Dumnezeu.
E.
Swedenborg
Nessun commento:
Posta un commento