Marcel
Granet aminteşte că în Shi Jing cuvântul yin evocă ideea de vreme răcoroasă şi
acoperită, şi se aplică la ceea ce este lăuntric, în timp ce termenul yang
sugerează ideea de timp însorit şi călduros. Altfel spus, yang şi yin indică aspecte concrete şi antitetice ale
Vremii. In alt caz se vorbeşte despre „un timp al luminii" şi „un timp al
obscurităţii": „o [vreme de] împlinire..., o [vreme de] decădere..., o
[vreme de] viaţă, o [vreme de] moarte" Zhuang Zi. Lumea reprezintă deci „o
totalitate de ordin ciclic rezultată din conjugarea a două manifestări
alternante şi complementare" Potrivit filosofilor, în timpul iernii,
„yang, păcălit de yin, suferă în adâncul izvoarelor subterane, dedesubtul
pământului îngheţat, un fel de încercare anuală, din care iese reîntremat. El
evadează din temniţă la începutul primăverii, lovind cu călcâiul în pământ;
atunci gheaţa se crapă şi izvoarele se trezesc" Universul se dezvăluie
deci ca fiind constituit dintr-o serie de forme antitetice alternante de
modalitate ciclică.
Există
o perfectă simetrie a ritmurilor cosmice, călăuzite de interacţiunea dintre
yang şi yin si alternanţa complementară a celor două sexe. Opoziţia rituală
dintre cele două sexe exprimă, într-adevăr, atât antagonismul complementar al
celor două formule de viaţă, cât şi alternanţa celor două principii cosmice
yang şi yin. La sărbătorile colective de primăvară şi toamnă, care constituie
cheia de boltă a cultelor ţărăneşti arhaice, cele două coruri antagoniste,
rânduite faţă în faţă, se provoacă în versuri. „Yang cheamă, yin
răspunde", „băieţii cheamă, fetele răspund". Aceste două formule se
schimbă între ele; ele semnifică atât ritmul cosmic, cât şi pe cel social.
Corurile antagonice se înfruntă precum umbra şi lumina. Terenul de întâlnire il
reprezintă totalitatea spaţiului, după cum asistenţa simbolizează totalitatea
oamenilor şi a lucrurilor naturii Polaritatea, acceptată în restul anului ca
regulă de viaţă, este abolită, sau depăşită, prin împreunarea contrariilor. „Un
(aspect) yin, un (aspect) yang, aceasta este Dao", Transformarea
neîntreruptă a Universului printr-o alternanţă de yang şi yin reprezintă, ca să
spunem aşa, aspectul exterior al lui Dao". Dao „evocă înainte de toate
imaginea unei căi de urmat" şi „ideea de direcţie în conduită, de regulă
morală", însă şi „arta de a pune în legătură Cerul cu Pământul, forţele
sacre cu oamenii" Pentru gândirea filosofică şi religioasă comună, Dao
este Principiul de ordine, imanent în toate domeniile realului; se vorbeşte
astfel de Dao celest şi Dao pământesc (care se opun, cumva, precum yang şi
yin), Caracterul inefabil al lui Dao este exprimat şi de alte epitete şi
noţiuni care prelungesc, nuanţând-o însă, imaginea cosmogonică primordială,
Haosul (hun dun). Reamintim pe cele mai importante: Golul (xti), „Nimicul"
(wu), Marele (da), Unu filosofii daoişti, ca şi eremiţii şi adepţii care căutau
viaţa îndelungată şi nemurirea, au tins să reintegreze această condiţie
paradisiacă, perfecţiunea şi spontaneitatea originară, în această nostalgie a
situaţiei primordiale s-ar putea vedea o nouă expresie a vechiului scenariu
agrar, care provoca ritualic „totalizarea" prin împreunarea colectivă
(„haotică") dintre băieţi şi fete, reprezentând yang şi y in. Elementul
esenţial, comun tuturor şcolilor daoiste, era exaltarea condiţiei umane
primitive, care exista înainte de triumful civilizaţiei. Or, exact împotriva
acestei „reîntoarceri la Natură" se ridicau toţi acei care voiau să
instaureze o societate dreaptă şi civilizată, guvernată de norme şi inspirată
de pildele împăraţilor legendari şi ale eroilor civilizatori. Cele doua aspecte
ale constiintei umane sunt inconstientul si constientul. Chinezii numesc
constientul spirit constient si inconstientul, spirit originar, duh, sau
suflet. Asadar, sufletul este aspectul Yin al constiintei. Constientul,
Spiritul constient reprezinta aspectul Yang al constiintei. “In mijlocul
Yin-ului apare Yang-ul. Yang-ul activeaza
Yin-ul”
Logosul=
intentie-gand-rostire (cuvant)-actiune.
Mecanism
: Din incosntient (Yin) va apare un gand ce va deveni constient (Yang). Gandul
va permite actiunea (Yang) asupra campului structurii materiale (Yin)
Nessun commento:
Posta un commento