Subiaco (RM) - Chiesa di S. Maria della
Valle
In
ce priveste prezenta Madonei Negre in simbolistica Templiera, putem spune ca
acest cult este strans legat de reprezentarea zeitei Isis si a Mariei
Magdalena. Sunt multe reprezentari ale acesteia in Europa medievala, realizate
intre sec. 12-15, despre a carei origini nu se pot spune prea multe cu claritate.
Ca si statui sunt sculptate in
lemn, cum ar fi abanos si vopsite apoi in negru. Unele imagini sunt sculptate
in piatra dar pot fi gasite si in picturi, fresce si icoane.Se crede ca ar avea
un puternic caracter curativ si o influenta benefica in fertilitate. Sunt cu
precadere prezente in Europa mediteraneana, cum ar fi Italia – Sicilia, in Spania,
Franta…
Culoarea
neagra, in acest caz, este mai intai de toate simbolica. Este prima Materie,
ingredientul de baza care permite Alchimistului sa realizeze Marea Opera,
Piatra Filosofala, in prima si cruciala faza, numita “nigredo”. Nu intamplator,
marele Fulcanelli in cartea sa “Misterele Catedralelor”, cuvintele :
“materie-materia” si “madre-mama” au aceasi radacina, “mater” care atesta
uniunea intre La Grande Madre , Mama lui Dumnezeu si Prima Materie a Operei.
Este, in fapt, “moartea spirituala” a filosofilor si a marilor mistici,
“moartea in sine”, care precede renasterea , reintoarcerea la lumina, uniunea
spirituala cu principiul divin, toate aceste concepte reprezentand intr-un mod
sau altul, sub forma de alegorie sau de doctrine secrete, Cunoasterea Omului.
Aceste
caracteristici ale Madonei Negre sunt comune altui punct de reper celebru, La Triplice
Cinta (Triplul Cerc), care are o valoare similară şi care, deseori, mai ales în
Evul Mediu, a fost folosita şi în interiorul clădirilor religioase, pentru a
marca locurile de sacralitate telurica. Ea nu apare întâmplător, în fapt, de cele
mai multe ori simbolul apare în
apropiere de un loc de închinaciune, sau unde a fost venerata Madona Neagra.
Nessun commento:
Posta un commento