Există
numai o singură Fântână a vieţii, iar viaţa omului este pârâul izvorât din ea,
care, dacă nu ar fi alimentat continuu de fântâna sa, ar înceta pe loc să mai
curgă. Din această unică Fântână a vieţii care este Dumnezeu nu izvorăşte nimic
altceva decât Bine Divin şi Adevăr Divin; cei ce le primesc cu credinţă şi
viaţă descoperă raiul în ele; dar cei ce resping sau sugrumă Adevărul şi Binele
Divin, se îndreaptă spre iad, pentru că schimbă binele în rău, adevărul în
falsitate şi deci viaţa în moarte. Binele săvârşit pentru sine ei nu îl numesc
bine, pentru că e săvârşit de sine; dar binele făcut pentru bine în general îl
numesc bine din Sursa Divină, şi spun că acest bine constituie raiul, pentru că
este Dumnezeu. Domnul ne învaţă că cei ce sunt în rai şi în biserică sunt în El
iar El este în ei când spune: „Rămâneţi în Mine şi Eu în voi. Precum mlădiţa nu
poate să aducă roadă de la sine, dacă nu rămâne în viţă, tot aşa nici voi, dacă
nu rămâneţi în Mine. Eu sunt viţa, voi sunteţi mlădiţele. Cel ce rămâne întru
Mine şi Eu în el, acela aduce roadă multă, căci fără Mine nu puteţi face nimic.”
(Ioan 15: 4, 5). În ceruri există două feluri distincte de dragoste - dragoste
pentru Dumnezeu şi dragoste pentru aproape. Dragostea pentru Dumnezeu predomină
în cel mai tainic sau în cel de-al treilea cer; dragostea de aproape predomină
în cel de-al doilea sau cerul de mijloc. Amândouă purced din Dumnezeu şi ambele
formează raiul. În rai, a-L iubi pe Dumnezeu nu înseamnă a-I iubi persoana, ci
a iubi binele născut din El; iar a iubi binele înseamnă a dori şi a face bine
din dragoste. Şi, de asemenea, a iubi aproapele nu înseamnă al iubi pe altul ca
persoană ci a iubi adevărul derivat din Cuvânt; iar a iubi adevărul este a dori
şi a face ceea ce e adevărat. Este evident deci, că aceste două feluri de
dragoste sunt distincte precum bunătatea şi adevărul; şi că sunt unite precum
bunătatea cu adevărul; dar un om cu greu îşi poate forma o idee despre aceste
subiecte, dacă nu pricepe ce se înţelege prin dragoste, bunătate şi aproape. Că
lucrurile stau aşa, şi asta ne învaţă Domnul: „Cel ce are poruncile Mele şi le păzeşte, acela
este care Mă iubeşte; iar cel ce Mă iubeşte pe Mine va fi iubit de Tatăl Meu
şi-l voi iubi şi Eu şi Mă voi arăta lui.” (Ioan 14: 21); şi iar „Dacă păziţi
poruncile Mele, veţi rămâne întru iubirea Mea” (Ioan 15: 10). Cei ce
trăiesc cu dragoste de Dumnezeu şi de aproape se îndreaptă către Dumnezeu; dar
cei ce trăiesc cu dragoste de sine se îndepărtează mereu de Dumnezeu. Aşa se
întâmplă oricum s-ar răsuci trupurile lor; pentru că în cealaltă viaţă, spaţiul
depinde de stările mentale ale celor ce sălăşluiesc acolo; Este deci evident că
dragostea emanată de Dumnezeu este receptaculul raiului şi al tuturor
lucrurilor de acolo. Că dragostea de Dumnezeu şi dragostea de aproape cuprind
în ele toate adevărurile Divine este evident din ce spune Dumnezeu despre ele:
„Să iubeşti
pe Domnul Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu tot
cugetul tău. Aceasta este marea şi întâia poruncă. Iar a doua, la fel ca
aceasta: Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi. În aceste două porunci
se cuprind toată Legea şi proorocii.” (Matei 22: 37-40). Legea şi Proorocii
reprezintă tot Cuvântul, şi
deci întregul Adevăr Divin. Se spune în Ioan: „La început era Cuvântul, şi Cuvântul era cu
Dumnezeu şi Cuvântul era Dumnezeu; toate lucrurile au fost făcute de El, şi
nimic din ceea ce a fost făcut, n-a fost făcut fără El. În El era viaţa şi
viaţa era lumina oamenilor. El era în lume şi lumea a fost făcută de El. Şi
Cuvântul S-a făcut trup şi a locuit printre noi, iar noi am primit slava lui”
Cuvântul, în acest pasaj, înseamnă Adevăr Divin, care există în şi din
Dumnezeu. Din acest motiv El e numit aici şi lumină, care e Adevăr Divin, Toate
lucrurile ce cresc în lume, precum copacii, grânele, florile, ierburile,
fructele şi seminţele, îşi trag existenţa din nici o altă sursă decât căldura
şi lumina soarelui. De aici se vede ce putere productivă există în căldură şi
în lumină. Ce ar trebui atunci să fie puterea luminii Divine, care e Adevăr
Divin, şi a căldurii Divine care e Binele Divin! Trebuie observat că Binele
Divin şi Adevărul Divin ce există în rai de la Dumnezeu ca Soare, nu se află în
Dumnezeu ci se nasc din Dumnezeu. În Dumnezeu există doar Dragoste Divină, care
e Esenţa din care îşi capătă existenţa Binele Divin şi Adevărul Divin. (A pleca
din Dumnezeu înseamnă a fi derivat din Esenţa Lui). Şi acest lucru poate fi
ilustrat prin comparaţie cu soarele lumii; căci căldura şi lumina din lume nu
se află în soare, ci pleacă din el. În soare nu e nimic decât foc, din care
căldura şi lumina se nasc şi îşi primesc existenţa.Din moment ce Dumnezeu ca
Soare este Dragoste Divină, iar Dragostea Divină este însuşi Binele Divin,
Divinul ce pleacă din El şi este Sfera Sa Divină în rai e numit, pentru
deosebire, Adevăr Divin, deşi în realitate este Bine Divin unit cu Adevăr
Divin. Acest Adevăr Divin este ceea ce se numeşte Spiritul (Duhul) Sfânt ce
emană din El„Rămâneţi
în Mine şi Eu voi rămâne în voi” (Ioan 15: 4). „Cine mănâncă trupul Meu şi bea sângele Meu, rămâne
în Mine şi Eu în el” (Ioan 6: 56). Trupul lui Dumnezeu semnifică Binele
Divin iar sângele Său, Adevărul Divin.
E. Swedenborg
multumesc din inima George! o zi in plin soare!
RispondiElimina