În animal, spiritul se simte suflet; el înca nu se poate cuprinde ca spirit. În om, spiritul se recunoaste ca spirit, chiar daca – din cauza conditiilor fizice – el nu se poate recunoaste decât ca un reflex cu caracter de umbra al spiritului, ca gând. – În acest sens, se împarte lumea dupa cum urmeaza:
1. regnul fiintelor arhetipale fara forma (primul regn elemental);
2. regnul fiintelor creatoare de forma (al doilea regn elemental);
3. regnul fiintelor sufletesti (al treilea regn elemental);
4. regnul formelor create (cristalele);
5. regnul ale carui forme devin perceptibile prin simturi, dar la care mai lucreaza si fiintele creatoare de forma (regnul vegetal);
6. regnul ale carui forme devin perceptibile prin simturi, dar la care, în afara de entitatile creatoare de forma, mai lucreaza si acelea care se exprima în trairile sufletesti (regnul animal);
7. regnul ale carui forme sunt perceptibile prin simturi, dar la care, pe lânga entitatile creatoare de forma, pe lânga acelea care se exprima în trairile sufletesti, mai lucreaza si spiritul, plasmuindu-se sub forma gândului în cadrul lumii sensibile (regnul uman)
De aici rezulta cum se leaga partile constitutive ale omului care traieste în trup, de lumea spirituala. Corpul fizic, trupul eteric, trupul sufletesc senzitiv si sufletul întelegerii trebuie privite ca arhetipuri ale tarii spiritelor condensate în lumea sensibila. Corpul fizic ia nastere prin faptul ca arhetipul omului se condenseaza pâna la aparenta sensibila. De aceea acest trup fizic îl mai putem numi si entitate din primul regn elemental condensata pâna la manifestarea fizica. Trupul eteric ia nastere prin faptul ca forma aparuta astfel este mentinuta în stare de mobilitate datorita unei entitati care îsi întinde activitatea în lumea sensibila, dar care, ea însasi, nu devine vizibila pentru simturi. Daca vrem sa caracterizam complet aceasta entitate, trebuie sa spunem ca ea îsi are originea în cele mai înalte regiuni ale tarii spiritelor si ca apoi, în regiunea a doua, se plasmuieste drept arhetip al vietii. Ca arhetip al vietii, ea actioneaza în lumea sensibila. În mod asemanator, si entitatea care cladeste trupul sufletesc senzitiv îsi are originea în cele mai înalte domenii ale tarii spiritelor si se plasmuieste apoi, în regiunea a treia a acestei lumi, drept arhetip al lumii sufletesti si actioneaza, ca atare, în lumea sensibila. Dar sufletul întelegerii se formeaza prin faptul ca arhetipul omului gânditor se plasmuieste ca gând în regiunea a patra a tarii spiritelor si actioneaza ca atare, în mod direct, ca entitate umana gânditoare, în lumea sensibila. – În acest fel se situeaza omul în cadrul lumii sensibile; în acest fel lucreaza spiritul asupra corpului fizic, asupra trupului eteric si asupra trupului sufletesc senzitiv. În acest fel se manifesta spiritul în sufletul întelegerii. – Asadar asupra celor trei parti inferioare ale omului lucreaza arhetipurile sub forma de entitati, care sunt, într-un anumit fel, exterioare lui; în sufletul întelegerii el ajunge sa lucreze (în mod constient) asupra lui însusi. – Si entitatile care lucreaza asupra corpului sau fizicului sunt aceleasi care plasmuiesc si natura minerala. Asupra trupului sau eteric actioneaza acele entitati care actioneaza si în regnul vegetal, iar asupra trupului sau sufletesc senzitiv lucreaza entitati de felul celor care lucreaza în regnul animal, entitati imperceptibile pentru simturile fizice, dar care îsi întind activitatea lor în aceste regnuri.
Rudolf Steiner
Nessun commento:
Posta un commento