In logica Vedelor, cunoasterea supremă presupune o închidere
care se deschide, revelatia interioară a înteleptului fiind pregătită de autosacrificiul prin
care el se „distruge" pe sine pentru a se uni cu Sinele universal absolut (Brahman).
Asadar, întreaga logică vedică e dominată de imperativul spiritual al sacrificiului, motiv ce duce
la exorcizarea sacrală a fricii de moarte si la prezentarea mortii ca apoteoză necesară, ceea ce explică,
în ultimă
instantă,
atât cosmogonia autosacrificială a omului cosmic Purusha,
cât si binecunoscuta formulă a transmigratiei sufletelor Ramayana si Mahabharata sunt, sub acest aspect, rituri cosmice
sacrificiale, prin intermediul cărora
actiunea cosmică a
dharmei-ordine divina- e pusă în miscare. La fel se întâmplă si cu omul, definit de către textele sacre ca fiintă care aduce sacrificii:ofrande în primul rând, de ordin
preponderent vegetal, pentru zei, dar si
ca fiintă
care se aduce pe ea însăsi sacrificiu, prin celebra practică sacrală a
renuntării (sannyasa), de care se leagă la fel de bine cunoscuta structură tetradică a
stadiilor invierii (ashrama), omul trecând, succesiv, prin stadiul de învătăcel (brahmacarin), cap de familie (grihastha),
sihastru despărtit de familie si de urmasi
(vanaprasiha) si eliberat prin renuntare (sannyasin). Sub aspect cosmogonic, lumea e
concepută
în hinduism ca o „tâsnire" (srishti)
continuă
si ciclică a energiilor vietii, guvernată de „emisiile" si
„resorbtiile" succesive ale Stăpânului Suprem al vietii: prin această miscare cosmică antitetică, întinsă pe
fabuloase cicluri cosmologice, lumea se reînnoieste continuu, „murind spre a renaste",
cum spunea Mihai Eminescu în Luceafărul.
Din această
logică a
constructiei si destructiei cosmice fără început si
sfârsit se nasc marile dualisme indiene, care asează lumea în structuri
disimetrice complementare, în absenta
cărora destinul universului si al omului ar fi imposibil de înteles. Prima asemenea structură reproduce succesiunea fazelor constructive, de
„modelaj" armonic ale universului (kalpa) si a celor destructive (pralaya), „sistole si diastole ale absolutului (M. Hulin, ibid., p. 353),
care se vor particulariza ulterior în triada Brahma- Vishnu-Shiva, în care
prima si a treia divinitate reprezintă disimetria constructie-destructie, Vishnu fiind „crugul", punctul de echilibru care
le reuneste pe amândouă.
Dramatic, la nivelul oamenilor, dualismul kalpa-pralaya translează în raportul dintre dharma si maya, „iluzia cosmică" pe care omul o întâlneste
peste tot în viată, si de magia căreia
se desprinde în momentul suprem al renuntării
sacrificiale (sannyasa). Potrivit a cestei conceptii -derivate din fiinta duală a lui Vishnu, „crugul" universului -, maya, ca fortă retardantă în
drumul omului spre renuntare, se compune atât din
energii eminamente destructive, care te
pot duce la pietre, întârziindu-ti
sau zădărnicindu-ti împlinirea spirituală, cât si din energii favorabile,
care te pot ajuta, cu conditia să le identifici corect si să
te folosesti de ele.
Expresia dramatică definitorie
pentru această
conceptie
despre lume o găsim în Ramayana:
armata maimutelor
lui Hanuman, de care se foloseste printul Rama, reprezintă componenta
benefică
a iluziei cosmice,
în vreme ce demonii înmagazinează jumătatea ei malefică.
In acest fel, drumul spre întelepciune nu apare ca fiind radical opus mayei - cum
îndeobste se mai crede -, ci presupune, dimpotrivă, o cumpătată selectie a „iluziilor"
pozitive care te pot ajuta. Greseste profund doar cel care se opune rigid si inflexibil mayei; tot asa cum universul se înnoieste mereu prin pralaya, având nevoie de autodestructie pentru a renaste,
omul trebuie să găsească si el „relele pozitive"
ale mayei care îl pot ajuta.
Nessun commento:
Posta un commento