giovedì 20 settembre 2012

Autosacrificiul regenerator I - Trezirea lui Vishnu



Revenind la hinduism, sacrificiul brahmanic preamărit în Bhagavad- Gita explică, retroactiv, motivul pentru care cosmogonia arhaică, vedică se dezvolta în jurul unui autosacrificiu, al omului primordial Purusha. Cosmogonia hindusă este guvernată de ideea de (auto) sacrificiu; nu există, de altfel, cuvânt mai important în toată logica sapientială hindusă. Zeii (Deva) câstigă suprematia asupra Asurilor (si implicit a lumii) în momentul când ajung în posesia formulelor sacrificiale; implicit, omul e definit ca fiinta capabilă de sacrificiu.
Nu întâmplător, această puternică ecuatie  a autosacrificiului regenerator este asociată unui imaginar ofidian: sarpele, înzestrat cu puteri primordiale, este animalul care-si lasă în urmă pielea, renăscând din sine însusi, fără interventie exterioară.
Un străvechi mit cosmogonic povesteste că la începutul lumii,  a fost reprezentat somnul profund al zeului Vishnu-Narayana pe spatele cobrei Ananta. Trezirea lui Vishnu a „încălzit" elementele amestecate ale începuturilor, separând cerul de pământ, ratiunea de somn si cuvântul prim de tăcere moment în care din buricul zeului a răsărit o floare deschisă de lotus, în interiorul căreia trona demiurgul Brahma.
Logica imaginarului ofidian reapare cu obstinatie: Rig-Veda I, 79,1 - mentionează M. Eliade (op. cit. p. 213) - îl numeste pe zeul focului „sarpe furios", asociind jivina chtoniană elementului ignic, ceea ce îndeobste nu se întâmplă în celelalte mitologii, unde sarpele apare ca fiind terifiant sau acvatic, numai că în tradtiia hindusă referinta se face la dragon, la sarpele transfigurat prin foc.
Balaurul nostru din basme prelungeste cum nu se poate mai bine această imagine de transfigurare ignică a chtonianului, numai că si aici lucrurile îsi au propriul lor tâlc etimologic, numele balaurului derivând din numele zeului chtonian celtic Balor, bunic si epifanie subpământeană a zeului focului si luminii Lug. 

Nessun commento:

Posta un commento