Pictura lui Simon Vouet, Saturn, învins de Amor,
Venus şi Speranţă este o pagină alegorică cu o profunzime mistică
nebănuită. Bătrânul Saturn, cel care îşi mănâncă proprii copii, cu atributul
său, sceptrul, a fost îngenunchiat- el reprezinta Timpul, Trecerea. „Prezenta lui Saturn”vrea sa ne spuna ceva despre
natura umana intoxicata in Timp sau mai precis despre Umbra si confruntarea cu
ea.Jung motiveaza aceasta prezenta prin
dependenta noastra de diverse obiceiuri ce-si au contributia lor in crearea naturii viciate a omului matur.
O
tânără Fecioară trage de aripa sa dreaptă; ancora de la picioarele sale o
identifică pe aceasta ca fiind Speranţa. Alături de ea, o tânără de o frumuseţe
ireală, cu o cunună de flori în jurul capului şi cu pieptul semidezgolit îl
trage pe Saturn de părul cenuşiu, tânăra femeie încarnând Adevărul şi
Frumuseţea, prin urmare Venus.
Deasupra
lor, zburând, putem zări alte două prezenţe feminine. Îmbrăcată într-un veşmânt
luminos, o găsim pe Fama, Gloria, care se proclamă pe ea însăşi prin sunetul
trompetei, vestind Victoria. Braţul Gloriei se sprijină pe spatele unei femei
al cărei păr pluteşte înainte- atributul tradiţional al lui Occasio, buna
ocazie, ţinând în mână semnele puterii şi ale bogăţiei, ceea ce face şi Fortuna, alegoria Fericirii şi a
Destinului.
Cromatismul viu, jocul de lumini ce se unduie
asemenea unor ape, dar şi mişcarea dramatică a personajelor duc cu gândul la
confruntarea permanentă a contrariilor: Timp şi Eterninate, Materie şi Spirit,
cruzime şi iubire, viciu şi castitate, teamă şi curaj, iluzie şi realitate,minciună
şi adevăr.
Între
cele două arhetipuri, Venus şi Saturn, există un transfer permanent de sensuri
ascunse ochiului material, fiecare arhetip având la rândul său, o parte
revelată şi o parte situată în ascundere care se arată unui alt tip de ochi. Mă
refer la ochiul viu al inimii.
Venus
este Fecioara, fiica lui Uranus şi a mării. Saturn este Timpul, iluzia
temporală, temniţa vremii care lasă urme. Într-un alt sens însă, Saturn este
Bătrânul Zilelor, Înţeleptul Mag al Zilelor ce sălăşluieşte dincolo de orice
formă mentală care hrăneşte cu iluzia spaţiului şi a timpului. Tot aşa, am
putea spune că, Venus este şi plăcerea iluzorie, Dorinţa care se petrece
întotdeauna în timp, sub auspiciile trecerii. Plăcerea consumatoare ce caută
doar să se hrănească cu senzaţii, dorinţa care aruncă în finitudine. Venus şi
Saturn se întâlnesc în acest plan tangibil, în veşmintele Mayei. Există însă şi
un plan ocult. La acest nivel, Venus este Viaţa, Iubirea şi Frumuseţea Inimii
Omului care cunoaşte doar sacrificiul.
Venus
este Tipheret; doar Divina Mamă Fecioară poate deschide porţile inimii pentru a
trezi Fiul Omului căzut în materie, care se desfăşoară în timp.
Saturn
este şi Capra Neagră. Lucifer care aşteaptă să fie albit. Partea blestemată din
interiorul nostru atrasă de lumină, căutătoarea purităţii şi a frumuseţii. El
este chemare la moarte mistică. Numai murind în interior, doar învingând timpul
în lăuntrul nostru, doar dând maya la o parte ni se revelează Bătrânul Înţelept
al Zilelor care ne oferă cupa Adevărului şi a Înţelepciunii eterne.
Înţelepciunea
Eternă şi adevărată este Iubirea. Iubirea este unica lege, infinitul,
inefabilul care menţine însăşi misterul vieţii şi uneşte toate contrariile.
Iubirea
este Venus. Ea, Fecioara-Mamă, eternul feminin, arhetip al iubirii şi al
sacrificiului, dăruieşte Fiului învingător, omului Cupa Tinereţii Veşnice.
Viaţa Adevărată presupune Moartea Interioară.Moartea survine lent, pe măsură ce
contrariile sunt înţelese şi conciliate. Doar cel care ştie să
moară iubeşte cu adevărat. Doar cel care a murit este Iubire Absolută. Exemplul
suprem ni-l oferă însuşi Hristos. El s-a ridicat din morţi cu moartea pe
moarte călcând. Hristos a coborât în iad, alegoric am putea spunea în propriile lumi
infernale, pentru a aduce lumină.
Doar
coborând se poate urca. Venus este Steaua Magului, darul de a vedea în
întuneric, lumina ieşită din obscuritatea adâncă, Luceafărul, Soarele Nopţii.
Bătrânul Saturn este şi iluzia materiei, aşa cum Venus poate întruchipa şi
hedonismul. Să ajungi în Tipheret-Venus presupune să cufunzi trupul în lumile
interne, să întorci carnea din exterior spre interior; altfel spus, presupune
cristificarea.
Carnea
este locul împlinirii totale, locul unirii celei mai intime cu Dumnezeu.
Ontologic, ne spune Annick de Souzenelle în cartea sa Simbolismul corpului
uman, carnea este apogeul erosului. După cădere, acest erotism este
deturnat, exilat în exterior, motivând toate relaţiile- nu cu sine, nu cu
Dumnezeu- ci cu lumea şi cu toate elementele lumii căzute. Acesta este momentul
unde carnea, întoarsă în afară şi răsturnată devine viaţa psihică şi erotică a
omului. Acum ea este pasiune. În acest sens, ea ajunge să fie sursă a tuturor
relelor; tot ea însă este cea care poartă posibilitatea vindecării, puterea de
a se reconverti spre împlinirea Omului, al Fiului. Ganesha, zeul-elefant ce
urcă pe şobolan este simbolul înţelepciunii, dar şi al inconştientului, al
cărnii neîmplinite.
În
adâncurile feminine, care ţin închise forţa, regalitatea şi Numele, se unesc
contrariile. În simbolistica iudeo-creştină, carnea în întregul ei este
simbolizată de Şarpele-Înţelepciune, idenficat de Cristos cu Arborele Crucii,
Arbore al dualităţii transformat prin moartea sa înviere în Arbore al Vieţii.
Despre adâncurile feminine ale pământului ne vorbesc şi vechii alchimişti
atunci când dau următoarea poruncă: Visita interiora Terrae Rectificando
Invenes Oris Lapidem.
Dragostea
pătrunde la rădăcinile tuturor lucrurilor. Ea ne spune că nu există distanţă,
nici separare, nici timp. Moartea împarte leagănul cu naşterea. Apostolii Iuda
şi Ioan sunt umbra şi lumina Tatălui. Ei sunt cele două porţi ale inimii:
stânga şi dreapta. Dragostea care nu acceptă moartea, nu este dragoste
autentică. Când Ieremia le spune oamenilor tăiaţi-vă împrejur inimile el
le cere să renunţe la iubirea inferioară emoţională, sentimentală care creează
ataşamente şi produce dualisme, la iubirea lipsită de înţelegere divină. Le
cere să reînvie întru dragoste eternă, divină care îl preschimbă pe cel ce
ajunge la ea în dimensiunea de soţie. Aceasta din urmă, arhetip al lui Hristos,
este capabilă să se facă moartea însăşi pentru că este dragostea însăşi.
Coborând în infern, infernul lui Hades-Saturn, Hristos a tăiat inima omenirii
pentru a o face soţie, Fecioara-Venus, pentru ca ea să poată învia odată cu El.
Inima-Venus,
simbol cardiac feminin al dragostei divine îl determină pe Bătrânul Saturn să
moară de o moarte-înviere, convertindu-l în înţelept şi gardian-posesor al
nemuririi.
Nessun commento:
Posta un commento