Faptul că raiul îşi trage existenţa din rasa umană
este limpede pentru că mintea oamenilor este asemănătoare cu cea a îngerilor şi
amândouă posedă facultăţile de a înţelege, de a percepe, şi de a voi, amândouă
fiind formate pentru a primi raiul. Astfel, mintea oamenilor are înţelepciune
ca şi cea a îngerilor dar nu este totuşi atât de înţeleaptă în lume, pentru că
se află într-un corp fizic, în care mintea spirituală gândeşte material.
Gândurile spirituale, pe care le au în comun cu îngerii, se manifestă atunci în
ideile materiale ce corespund celor spirituale şi sunt astfel percepute în ele.
Dar este cu totul altfel atunci când mintea omului este eliberată de legătura
cu corpul. Atunci ea nu mai gândeşte material, ci doar spiritual şi atunci ea
percepe ceea ce este de neînţeles şi inexprimabil pentru omul material, aşa cum
face un înger. De aici este limpede că partea interioară a omului, care se
numeşte spiritul său, este în esenţă un înger; un înger are o formă umană
perfectă „A crea după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu” înseamnă a conferi
omului toate lucrurile ordinii divine de la primele la ultimele şi astfel să-l
facă înger aşa cum este el în interiorul minţii sale. Facultăţile intelectuale
nu pot fi luminate de Domnul atâta timp cât lumina materială străluceşte în
intelect, iar lumina spirituală este întunecată. Lumina materială străluceşte
în intelect atunci când lucrurile lumeşti şi trupeşti, adică pământeşti, sunt
iubite mai mult decât cele spirituale, cereşti, divine. Atunci putem spune că
omul este orientat către exterior.. Divinul poate fi venerat şi în exterior,
dar numai în măsura în care este adorat şi în interior, deoarece exteriorul
provine din interior.
E.
Swedenborg
Nessun commento:
Posta un commento