sabato 12 gennaio 2013

Cele trei metamorfoze: de la "Stapanul inelelor","Hobbitul"... la Zarathustra






Nietzsche este considerat precursorul curentului postmodernist prin ideea ca nu există un centru de la care se revendică toate valorile general umane. El este autorul care sparge conceptul de dogmă, înțeleasă ca limita dincolo de care nu se mai poate trasa niciun orizont. Fărâmițarea valorilor prin filiera nietzscheană s-a impus ca un concept major în curentul postmodernist.
Zilele trecute pe cand citeam Nietzche, am inteles ce opera construieste Peter Jackson, prin prezentarea celor trei metamorfoze ale omului, ce apar in cartea “Asa grait-a Zarathustra”. Daca in “Stapanul inelelor” transpare statutul de camila al omului , manat de motto-ul “Eu trebuie”, in "Hobbitul" parcursul initiatic al sau deja e in plina transformare prin metamorfoza leului (“Eu vreau”- schimbarea), urmand cu siguranta sa ne surprinda, dupa lupta “cu dragonul”, prin punerea in act a celei de-a treia serii a omului- copil, constient, gratie si inocentei sale, de propria-i “vointa a Puterii”, traitor al : “Eu Sunt!”
Raportand opera “Aşa Grăit-a Zarathustra”  la biografie, se poate  afirma că autorul s-a regăsit în protagonist. El şi-a scris starea sa sufletească, şi nu ideile raţionale pe care le are. Desi pare sa fie ateu, Nietzsche si declarand “Dumnezeu e mort””, totusi tind sa cred ca se refera la acea imagine de Dumnezeu din mintea omului – camila, fiind in acelasi timp si o urmare,un efect, al zbuciumului sau sufletesc, aproape zdrobit de nimicnicia lumii ce-l duce in cele din urma , din pacate , la paroxism.
Zarathustra este omul atotştiutor, care face un apel către popor şi îi indeamnă să creadă în Supraom “Sensul pămîntului e Supraomul”. Aceasta se petrece în “Prologul operei”. El defineşte Supraomul -“ a fi dincolo de om”, care posedă forţe inteligibile, e ceva inextricabil, dar adevărat şi posibil. Dar, devine neînţeles de gloată, ceea ce ia stîrnit multe sentimente răutăcioase, devoratoare şi vulgare. Eşuînd în explicarea “depăşirii de sine”, Zarathustra înţelege că torentul de oameni nu îl va înţelege nicicînd, ci doar un grup restrîns de epigoni.
Protagonistul critică societatea, asceţii, preoţii, pesimiştii, armata, presa, statul, bărbatul, femeia, prietenii. Pe lîngă critica dură, îşi face apariţia şi critica constructivă: Zarathustra susţine că omului, care vrea să se autodepăşească, îi e sortit să treacă prin 3 etape definitorii ale vieţii sale, numită- tripla metamorfoză Cămilă> Leu >Copil, să îşi atingă anumite scopuri şi mai ales să rîvnească la Marea Amiază (zarea în care apare Supraomul).  Cămila este cea care poartă povara vieţii, a valorilor stabilite… Leul distruge şi critică strict valorile. Copilul-
 Zarathustra era singurul Supraom, dar nu şi singuratic. El avea animalele sale “vulturul şi şarpele”. Şarpele e încolăcit în jurul gîtului vulturului,fapt care exprimă eterna reîntoarcere, ca inel în inel, a cuplului Dionysos şi Ariana.
Comparaţia sa cu Dionysos nu este zadarnică. Zarathustra este profetul lui. Precum Dionysos s-a căsătorit cu Ariana (eterna reîntoarcere), aşa şi Zarathustra se logodeşte cu eterna reîntoarcere (care reprezintă cheia filozofică a lucrării), iar copilul său îl consideră Supraomul, aşa cum Dionysos a fost tatăl Supraomului. Totuşi, Zarathustra e depăşit de copiii săi.
Nietzsche, prin discursul lui Zarathustra, despre cele trei metamorfoze, are ca motiv fundamental trecerea omului de la conditia decazuta la constiinta de sine; cele trei figuri camila, leul, copilul sunt cele trei simboluri ce preced umanul spre autoeliberarea de idolii superstitiei, dogmei (religia) si vinovatiei (morala), spre inocenta dionisiaca a superomului.
sa luam pe rand cele trei metamorfoze:
Camila
Animal al desertului, il reprezinta pe omul care se teme, care se apleaca in fata maretiei lui Dumnezeu si a legilor morale. El in mod voluntar isi asuma cele mai mari chinuri, dar si cele mai drastice indemnuri: “Ce este mai greu…spuneti-mi, astfel incat eu sa-l iau asupra mea si poate sa-mi dea forta”. Omul-camila dispretuieste lipsa dificultatilor, vrea sa se supuna la dificile si grele ordini. Prin supunere spiritul respectos primeste in aceasi masura respectul care-l caracterizeaza. Prizonier unei lumi dominate de valori imperative si eterne acest om actioneaza la comanda; el isi zice siesi ceea ce i s-a spus: tu trebuie.
Leul
In desert, acolo unde este impovarat de greutatile sale, camila se transforma deodata in leu. Omul respectos si rabdator acum se elibereaza de greutatile care-l oprima, combate impotriva moralei care i-a fost impusa, recunoaste statutul sau de alienare precedent. In lupta impotriva “marelui dragon”, care reprezinta sistemul de valori si al ideilor
 dominante, el trezeste liberatea care este in el, depaseste faza de servitor al moralei si al religiei, se opune unei conceptii asupra vietii ca si acceptare pasiva de reguli si semnificate predeterminate. Acum motto-ul sau este : eu vreau", afirmand cu forta propria lui vointa si dreptul la volori noi; omul-leu zice "nu" la promisiunea iluzorica a lumei de dincolo, la premiul salvarii si afirma natura “umana” a propriei existente.
Copilul
Libertatea leului nu e totusi o libertate in adevaratul sens al cuvantului, o "libertate a alegerii". Negarea vechilor valori nu-l face inca capabil sa creeze noi valori. Vointa sa este doar una critica, nu productiva, nu constructiva. E necesara deci o a treia metamorfoza. Leul-animal de prada, e nevoie sa devina copil. Copilul denota inocenta, stie in mod spontan sa spuna Da vieti, pe care o intelege ca un joc liber creativ care inventeaza si impune noi valori. Metafora jocului este ceea ce pentru autor reprezinta esenta dionisiaca a libertatii umane. Motto-ul asa cum a sugerat Karl Lowith este: "Eu sunt". Prin metamorfoza copilului se configureaza aparitia unei noi umanitati, unde vointa umana eliberata din lanturile “tu trebuie” se manifesta in caracter ca si vointa a Puterii.
Eliberarea omului de vicisitudinile prejudiciilor si de normele obiective, opresive, il determina pe Nietzsche sa dea curs operei “Dincolo de bine si de rau”, prima elaborata dupa "Asa grait-a Zarathustra". Astfel autorul noteaza din multitudinea aspectelor comportamentale, 2 tipuri fundamentale opuse si alternative, grupate in:
morala domnilor
morala sclavilor
Prima spune Da vietii si e expresia instinctului curajos si creativ, fondat pe vointa Puterii; a doua din contra, zice Nu si e expresia resentimentelor celor slabi. Ideea de Bun in sens de nobil spiritual este exprimata prin morala domnilor, a aristrocratilor, idee ce merge paralel cu conceptul de vulgar/ plebe insumand pe cel Rau. Omul nobil creaza valori si le transmite ca si valori juste, aducandu-si contributia in formarea unei lumi ce nu se bazeaza pe piosenie, plecaciune.


Desi se poate considera a fi un om cu o buna capacitate reflexiva si totodata un bun vizionar al omului de maine, Nietzsche nu a reusit sa tina piept tuturor metamorfozelor, lasandu-se dobarat in cele din urma, cazand in mrejele puterii si anume a celei luciferiene; stralucitoare si orbitoare se va lasa prada mandriei si separararii fata de “tot ceea ce este”, nereusind sa se lase purtat pana la capat in “jocul vietii” si sa recunoasca, cu smerenie si recunostinta, ca nimic nu poate ajunge la mantuire fara Voia Tatalui, fara caldura Fiului si a Puterii Duhului Sfant. Copilul izvoraste din iubire si-si aduce vrednicie prin intelepciunea de a cuprinde si a se lasa cuprins de  Creatie cu multa indrazneala, incredere, determinare, rabdare, intelegere si ascultare.

Pentru noi, cei ce ne aflam inca pe drum….
Intrebarea ramane, uitandu-ne in oglinda:
“Cine este Smigel?”                       

Nessun commento:

Posta un commento