venerdì 26 aprile 2013

Tripartitia suflet-minte-trup expusa prin mituri si simboluri in traditia celtica si germana




"My Druid is Christ, the son of God,
Christ, Son of Mary, the Great Abbot,
The Father, the Son and the Holy Ghost".

Pentru a intelege mai bine aceasta tripartitie, suflet-minte-trup, putem sa ne-o imaginam ca fiind reprezentata prin trei figuri de stil si anume: sufletul ca un vizitiu, mintea precum caii vizitiului si trupul - caruta condusa de acesti cai. Ca drumul sa fie cat mai drept in scopul iesirii din samsara,  sau cu alte cuvinte, ca menirea noastra sa se infaptuiasca, e nevoie sa existe acea stransa coraborare intre vizitiu, cai si caruta, iar acestea trei, in parte, sa fie inzestrate cu toate calitatile necesare care pot asigura un “bun mers al lucrurilor”. Gandirea pozitiva, orientata spre binele comun, un corp sanatos si in putere, si un suflet iubitor si cald creaza cadrul prielnic al implinirii destinului (dharma).
In traditia celtica, se vorbeste despre Orin, ca vizitiul Sfantului Patrick, cel care si-a dat viata in timpul misiunii sale de convertire a asa-numitilor pagani la crestinism in Irlanda. Ca atare, se subintelege ca in sufletul omului exista inradacinat spiritul  de sacrificiu, ce e manifestat ori de cate ori e nevoie pentru o cauza nobila. Numai purtati de acest val, sufletul se poate inalta asa precum s-a intamplat si cu Odhra (Orin, Oran), vizitiul,  care dupa ce a murit subit in urma insotirii Sf-ului Columba spre Iona (insula din Scotia prima crestinata), Sf Columba a vazut cum sufletul insotitorului sau urca spre Cer. El a fost printre cei 12 devotati care l-au insotit pe acest sfant spre insula Iona. 
Sf. Patrick este deseori înfăţişat ţinând în mână un trifoi, sau “insotit” de şerpi care fug de la el, simbol al iesirii din Timp-ul acestei exitente. Simbolul trifoiului ilustreaza doctrina Sfintei Treimi. Cele trei frunze care cresc dintr-o tulpină explica conceptul unui singur Dumnezeu în trei persoane. "Datorez totul lui Dumnezeu pentru că din mila Lui atâţia oameni s-au născut din nou întru El." spune Sf. Patrick. Sfântul Columba (Luminatorul Scotiei) este prăznuit în 9 iunie, iar împreună cu Sfântul Patrick al Irlandei (17 martie) şi cu Sfânta Brigid de Kildaire (1 februarie) este unul din cei trei sfinţi ocrotitori ai Irlandei.
Acum intelegem mai bine rostul divinatiei cailor la germani, expus de Tacit :
„Un obicei numai al acestui popor este să incerce si presimtirile si prevestirile cailor. Acesti cai, albi si nepângăriti de nici o muncă făcută pentru oameni, sunt hrăniti pe socoteala obstii tot în pădurile si dumbrăvile acelea; după ce îi înhamă la un car sfânt, preotul si regele sau mai-marele obstii merg pe lângă ei si iau aminte la nechezatul si sforăitul lor. Si nici o altă prevestire n-are mai mult crezământ decât aceasta, nu numai la popor, ci si la fruntasi: în adevăr, si unii si altii socotesc că preotii sunt servitorii zeilor, dar caii stiutori ai gândurilor acestora." Se remarcă aici că trăpasii crescuti pentru divinatie sunt „nepângăriti de nici o muncă făcută pentru oameni", spre deosebire de alti cai, folositi în treburile zilnice sau la războaie. Pe de altă parte, ei sunt albi, spre deosebire de ceilalti, la care cromatica interesează mai putin; se reproduce aici printr-un accesoriu de rit, ca albul este perceput ca superior tuturor celorlalte culori. Gandurile omului asadar e nevoie a fi curate de orice pacat pentru a deveni pure asemenea “maestrului alb” prezentat aici.


Nessun commento:

Posta un commento