Teologia catolică are opinii similare celor ortodoxe, cu câteva
diferenţe. Catehismul Bisericii Catolice porneşte de la afirmaţiile des întâlnite
în Noul Testament, după care Hristos a înviat din morţi. Aceasta presupune că
Mântuitorul a coborât în lăcaşul morţilor, adică în Iad, Şeol sau Hades, ţinând
seama că Paradisul a fost închis pentru oameni odată cu căderea
proto-părinţilor. Deşi toţi oamenii până la Iisus au ajuns în Şeol după moarte,
nu înseamnă că soarta lor a fost identică, după cum ne indică parabola
săracului Lazăr. Scopul coborârii în lumea morţilor trebuie legat de dorinţa
lui Dumnezeu de a elibera pe drepţii morţi înainte de moartea şi învierea lui
Hristos, dar şi de împlinirea menirii sale, prin propovăduirea Evangheliei şi
morţilor, după cum spune Sfântul Apostol Petru:
„Că spre aceasta
s-a binevestit morţilor, ca să fie judecaţi ca oamenii” (1 Petru, 4:6).
Moartea trupească este naturală, până la un anumit punct, dar din
perspectiva credinţei, este „plata păcatului” (Romani, 6:23). Pentru cei care
mor în harul lui Hristos, ea este o participare la moartea Domnului, pentru a
putea participa şi la învierea Lui.
Moartea a intrat în lume ca o consecinţă a păcatului, dar a fost
transfigurată de Hristos prin moartea şi învierea Sa. De la Hristos încoace,
credinciosul moare cu speranţa fericirii veşnice în Paradis:
„Vrednic de crezare e cuvântul acesta: dacă am murit împreună cu
El, vom şi învia împreună cu El” (2 Timotei, 2:11).
Moartea are loc o singură dată, după cum viaţa este una singură,
după cum Sfântul Apostol Pavel spune:
„...este rânduit oamenilor o dată să moară” (Evrei, 9:27)
şi de aceea trebuie să fim pregătiţi în permanenţă pentru trecerea
noastră la viaţa veşnică:
„În toate faptele şi în toate gândurile ar trebui să te porţi ca
şi cum ar trebui să mori astăzi. Dacă ai avea conştiinţa curată, nu te-ai teme
prea mult de moarte. Ar fi mai bine să te păzeşti de păcat decât să fugi de
moarte. Dacă azi nu eşti gata, cum vei fi gata mâine?” (Toma de Kempis, Imitatio Christi, I, 23, 1);
„Moartea pune capăt vieţii oamenilor ca timp oferit pentru
primirea sau refuzarea harului dumnezeiesc manifestat în Hristos”.
Noul Testament prezintă mai multe dovezi despre o judecată
particulară imediat după moarte: parabola săracului Lazăr, promisiunea făcută
pe Cruce de Hristos tâlharului cel bun, pasajul amintit mai sus din Epistola către Evrei a Sfântului Apostol
Pavel [„...este
rânduit oamenilor o dată să moară, iar după aceea să fie judecata” (Evrei,
9:27)], ş.a. Conform faptelor sale, fiecare om va primi răsplata veşnică, fie
intrând în „fericirea Cerului”, uneori după trecerea printr-o purificare, fie
spre osândă veşnică.
Conform unui document magisterial, sufletele desăvârşite se află
în comuniune cu Preasfânta Treime, Sfânta Fecioară, cu îngerii şi sfinţii şi:
„...au văzut şi văd esenţa divină cu o viziune intuitivă şi chiar
faţă în faţă, fără mijlocirea nici unei făpturi”.
În descrierea Paradisului, Scriptura ne vorbeşte în imagini
plăcute şi pe înţelesul nostru: viaţă, lumină, pace, ospăţ, vin, grădină. Dar
toate aceste imagini nu pot fi decât descrieri palide, adecvate imaginarului
nostru, căci:
„Cele ce ochiul n-a văzut şi urechea n-a auzit, şi la inima omului
nu s-a suit, pe acestea le-a gătit Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El” (1
Corinteni, 2:9).
Se recunoaşte prin aceasta că omul nu poate avea decât indicii
mărunte şi irelevante despre lumea de dincolo, pe care o va cunoaşte deplin
doar după ce ieşirea din trup, adică după ce „carnea” nu va mai fi stavilă în
perceperea unei lumi diferite de cea materială.
Cei care mor în harul lui Dumnezeu, dar într-o stare imperfectă pe
drumul desăvârşirii, deşi vor obţine mântuirea veşnică, vor suferi după moarte
o purificare pentru a dobândi starea de sfinţenie necesară intrării în
fericirea fără sfârşit. Această purificare poartă numele de Purgatoriu, a cărui
existenţă este indicată de o serie de texte nou-testamentare:
„...el, însă, se va mântui, dar aşa ca prin foc” (1 Corinteni,
3:15)
„Pentru ca credinţa voastră încercată, mult mai de preţ decât
aurul pieritor, dar lămurit prin foc, să fie găsită spre laudă şi spre slavă şi
spre cinste, la arătarea lui Iisus Hristos” (1 Petru, 1:7);
„Adevărat îţi spun că nu vei ieşi de acolo până nu vei plăti cel
din urmă bănuţ” (Matei, 5:26);
„Celui care va zise cuvânt împotriva Fiului Omului, se va ierta
lui; dar celui care va zice împotriva Duhului Sfânt, nu i se va ierta lui, nici
în veacul acesta, nici în cel ce va să fie” (Matei, 12:32),
de unde teologii au concluzionat că alte păcate pot fi iertate în
veacul acesta, iar altele în veacul viitor.
Un alt text argumentativ este fragmentul din Cartea a doua a Macabeilor, care spune:
„Şi strângând bani după numărul bărbaţilor care erau cu el, două
mii de drahme de argint, a trimis în Ierusalim, să se aducă jertfă pentru
păcat. Foarte bun şi cuvios lucru pentru socotinţa învierii morţilor!
Că de n-ar fi avut nădejde că vor învia cei care mai înainte au
căzut, deşert şi de râs lucru ar fi a se ruga pentru cei morţi.
Şi a văzut că celor care cu bună cucernicie au adormit, foarte bun
dar le este pus.
Drept aceea, sfânt şi cucernic gând a fost, că a adus jertfă de
curăţie pentru cei morţi, ca să se slobozească de păcat” (2 Macabei, 12:43-46).
De aici este revendicat folosul rugăciunii Bisericii pentru morţi,
ca şi a altor practici, cum este pomana, indulgenţele şi faptele de pocăinţă în
favoarea celor răposaţi. În felul acesta, prin practicile Bisericii, cei aflaţi
în Purgatoriu pot ajunge la vederea veşnică a lui Dumnezeu.
Nu putem fi împreună cu Dumnezeu decât dacă alegem în mod liber
să-L iubim. Şi nu putem să-L iubim dacă alegem să păcătuim grav împotriva Lui,
împotriva aproapelui nostru sau împotriva noastră. Învăţătura Bisericii
catolice pune accent pe libertatea persoanei umane de a alege mântuirea sau
pedeapsa veşnică. Prin opţiunile de zi cu zi, prin comportamentul omului faţă
de Dumnezeu sau de aproapele său, această alegere transpare. A muri în păcat de
moarte fără căinţă şi dezlegare înseamnă opţiunea de a rămâne în permanenţă
despărţit de Dumnezeu şi de dragostea Lui. Această stare de autoexcludere definitivă de la comuniunea cu Dumnezeu şi
sfinţii Săi poartă numele de Iad:
„Pedeapsa principală a Iadului constă în despărţirea veşnică de
Dumnezeu, singurul în care omul poate avea viaţa şi fericirea pentru care a
fost creat şi după care aspiră”.
Judecata finală, când toţi morţii vor învia, va avea loc la a doua
venire, de data aceasta în slavă, a lui Hristos. La acea dată, prin Fiul său
Isus Hristos, Tatăl îşi va rosti atunci cuvântul definitiv asupra întregii
istorii. Doar atunci vom cunoaşte sensul ultim al întregii lucrări a creaţiei
şi a întregii iconomii a mântuirii şi vom înţelege căile pe care Providenţa a
călăuzit lumea întreagă spre scopul său final.
„Judecata de pe urmă va arăta că dreptatea lui Dumnezeu e
biruitoare asupra tuturor nedreptăţilor săvârşite de creaturile Lui şi că
iubirea Lui e mai puternică decât moartea”.
Credinţa în viaţa veşnică este cheia de boltă a edificiului
creştin.
Sfântul Apostol Pavel , în Epistola întâia către Corinteni, scria:
12.
|
Iar dacă se propovăduieşte
că Hristos a înviat din morţi, cum zic unii dintre voi că nu este înviere a
morţilor?
|
Dacă nu este înviere a
morţilor, nici Hristos n-a înviat.
|
|
Şi dacă Hristos n-a înviat,
zadarnică este atunci propovăduirea noastră, zadarnică este şi credinţa
voastră.
|
|
Ne aflăm încă şi martori
mincinoşi ai lui Dumnezeu, pentru că am mărturisit împotriva lui Dumnezeu că
a înviat pe Hristos, pe Care nu L-a înviat, dacă deci morţii nu înviază.
|
|
Căci dacă morţii nu înviază,
nici Hristos n-a înviat.
|
|
Iar dacă Hristos n-a
înviat, zadarnică este credinţa voastră, sunteţi încă în păcatele voastre;
|
|
Şi atunci şi cei ce au
adormit în Hristos au pierit.
|
|
Iar dacă nădăjduim în
Hristos numai în viaţa aceasta, suntem mai de plâns decât toţi oamenii.
|
|
Dar acum Hristos a înviat
din morţi, fiind începătură (a învierii) celor adormiţi.
|
|
Că de vreme ce printr-un om
a venit moartea, tot printr-un om şi învierea morţilor.
|
|
Căci, precum în Adam toţi
mor, aşa şi în Hristos toţi vor învia.
|
Nessun commento:
Posta un commento