Moş Crăciun, bătrân
ca Timpul însuşi, este o divinitate arhaică, reprezentarea folclorică a lui
Saturn senex, numit şi Deus Daciae, supranumit şi Omul, Cronos, Zalmoxe, Zeul
Moş. Saturnaliile – serbate la 25
decembrie şi având origine carpatică – au precedat cu multe secole fondarea
Romei. In timpul Saturnaliilor, cei bogaţi făceau daruri celor săraci pentru a
cinsti epoca de aur a libertăţii, când Saturn împărăţea peste toată lumea
cunoscută.
Crăciun este masca milenară a unui cioban zeu-moş,
creatorul a toate câte sunt, pe chipul căruia timpul a încremenit:«Şezi,
Crăciun, sfînt bătrân şi ridică pe Sion», «E ziua lui Crăciun, lui Moş Crăciun
cel Bătrân». El aducea daruri: caş, urdă, mere, nuci, colaci şi vin: «C-aşa-i
legea din bătrâni,/ Din bătrâni, din oameni buni,/ Să se dea la sânt Crăciun/
Un colac şi-un vinaţ bun».
La români în nopţile solstiţiului de iarnă roţi de car
îmbrăcate în crengi şi paie erau aprinse şi se dădeau de-a dura de pe înălţimi
la vale, împrăştiind scântei pe ogoare ca să le facă roditoare. Tinerii alergau
pe lângă roţi, bătând din tălăngi şi chiuind: „Păzea că vine roata de foc/ cu
belşug şi noroc;/ Păzea că vine soarele/ şi vă arde picioarele,/ păzea, păzea”
Era o sărbătoare a focului de iarnă, admirabil
descrisă de James Frazer (capitolul „Sărbătorile focului”: Chapter 63. The
Interpretation of the Fire-Festivals. Section 2. The Solar Theory of the
Fire-festivals): „Buşteanul Crăciunului, care ocupă un loc atât de important în
sărbătoarea populară, avea la origine rolul să ajute soarele aflat în chinurile
renaşterii în miezul iernii să-şi reaprindă lumina ce părea că se stinge.”
Hora sacră în jurul rugului aprins la Crăciun se
desfăşura în sensul mişcării soarelui pe cer. La români hora e un joc religios,
relict heliolatric, prin care oamenii se rugau pentru cele trebuitoare.
Ridicând mâinile în dans preamăreau soarele, iar bătând pământul cu picioarele
cereau rod bun pe ogoare, în livezi şi grădini: „Bate hora din picioare/ să
răsară iarăşi soare;/ bate hora tot pe loc/ să răsară busuioc”
In albaneză crencia sau kercü,-ni este craca, butucul
sau buturuga care se aprinde în noaptea de Crăciun, cum arată E. Çabej«In
noaptea de Crăciun nu trebuie să se stingă focul. Se pune în această noapte un
buştean în foc, numindu-se buşteanul Crăciunului»; «cenuşa buşteanului care
arde în noaptea Crăciunului e împrăştiată prin grădini pentru rodirea lor»; «La
Crăciun cerul este deschis». O altă credinţã spune cã anul care începe va fi
luminos şi spornic pentru familiile care în noaptea Anului Nou vor ţine lampa
aprinsã pânã la ziuã.
Ca să întelegem şi mai bine cum stau lucrurile, spunem că Harap-Alb înfrânge ursul, asemenea
lui Arthur identificându-se cu el. Ori, Harap-Alb este fiul „Împăratului”
aspectul său rennoit, după cum Apollo nu este altceva decât aspectul rennoit a
lui Saturn/ Zamolxe, prin urmare având în sine insuşi capacitatea de a deveni
el insuşi „împărat”! Ori, tocmai acest Zamolxe, la daci, purta titlul de zeu
moş. Epitetul Moş este cel care ne aduce şi mai aproape de identitatea cu
ursul, pentru că, în tradiţia românească, ursul se numeste tocmai moş (Martin).
Şi tot aici, trebuie menţionată şi mărturia lui Porrhirius, care devine
deosebit de interesanta în această discuţie. El ne spune că, la naştere,
Zamolxe a fost învelit într-o piele de urs. Nu este vorba aici de o naştere în
sensul propriu-zis al cuvântului, ci de o naştere a doua oară, o reînnoire, un
nou aspect al zeului, anume acela de urs, după vorba românească „Lupul îşi
schimbă părul, da năravu ba”. Lupul işi poate schimba forma după cum doreşte,
în funcţie de necesităţile ciclului, dar esenţa sa rămâne aceeaşi. Şi ca să fim
lămuriţi de prezenta ursului ca imagine a Regelui Lumii şi stăpân al Centrului,
aflăm că„ reprezentările de ursuleţi au origine tracă şi că acest motiv
decorativ a jucat un rol important în stilul animalier tracic, respectiv traco-getic,care
a influienţat arta scitică” Semnificaţia ursului apare şi mai transparentă
atunci, când în tezaurul de la Agighiol şi în cel cunoscut sub numele de
„tezaurul de la Craiova”, capul de urs este însoţit de corpul de şarpe, jucând
tocmai rolul simbolismului decriptat mai sus.
Genetic, trebuie pornit de la faptul indiscutabil că
totemul vechilor arieni era lupul. Dovada o constituie, în primul rind, numele
unor populaţii întregi şi ale unor state antice de origine evident
indo-europeană, apoi numeroasele toponime, numele vechilor zeităţi şi ale
eroilor antici, legate de numele lupului. Dacii, prin faptul că daci provin din
daoi (pluralul lui daos- lup), iar, dava care apare în numeroase toponime, din
davos (variantă a lui daos), nu constituie deci o excepţie.
Sarbatori prin spargerea Luminii! sa fim cu totii imbratisati asemenea unei hore
ce ne indreapta mainile catre Soare si ne joaca picioarele prin bataia Pamantului!
Nessun commento:
Posta un commento