Edda povesteste că, la începutul lumii,
exista o pustietate devoratoare hivernală,
Ginnungagap, din care a apărut uriasul de gheată Ymir,
hrănit de vaca primordială Audhumbla. Aceasta, neavând ce mânca, lingea suprafata de gheată,
dând la iveală
într-o primă instantă suvite de păr, apoi un cap si un corp, si
în acest fel s-a născut Buri, cel dintâi dintre
zei. Acesta a avut un fiu, Bor, căsătorit cu uriasa
Bestia, din acest mariaj născându-se cei trei frati Odhin (Woden, Wodan, Wotan), Vili si Ve. Ymir confirmă paradigma
divinitătilor primordiale abuzive, amenintătoare, el dedându-se mereu la stricăciuni împreună cu
ceata din ce în ce mai mare a uriasilor
de gheată, pe care îi zămislise
din sudoarea de la subsuori. Satuli de răutatea
lui Ymir, Odhin, Vili si Ve se decid să îl înfrunte, îl ciopârtesc, si se folosesc de sângele lui pentru a-i îneca pe toti uriasii de gheată, cu exceptia
lui Bergelmir si a sotiei sale, care izbutesc să fugă într-un trunchi de copac
găurit, pentru a continua linia genetică a uriasilor hivernali; ei se asează la marginea lumii, continuă să împărtăsească ura împotriva zeilor grupati în jurul lui Odhin, si vor reapărea la sfârsitul lumii, Ragnarok, pentru a se răzbuna pentru dezmembrarea lui Ymir. In jurul uriasilor de gheată se
strâng si o multime
de pitici, a căror putere e coplesitoare; inamicitia
lor pentru zei e notorie, adevărat fiind si faptul că acestia nu se prea aventurează în tinuturile locuite de către uriasi
si pitici, preferând locuri mai sigure (dar nu
întotdeauna foarte plăcute)... Cadavrul
dezmembrat al lui Ymir este aruncat de către cei trei zei mari în Ginnungagap: carnea lui Ymir
devine pământ, oasele lui devin
munti, dintii si fălcile lui se transformă în stânci, sângele lui în râuri, mări si oceane, si teasta lui devine cerul, suspendat pe firmament de către patru pitici foarte puternici. Odată cu dezmembrarea lui Ymir, în lume creste copacul axial Yggdrasil (Yggdrasill, ambele
ortografii apărând în Edda), un
imens frasin cosmic. Frasinul este unul dintre cei doi copaci de foc ai mitologiei
europene, celălalt fiind
stejarul, care produce vâscul tăiat ceremonios de către druizi. Un alt frasin găsim în mitul vârstelor din Munci si Zile (Hesiod), unde semintia a treia, a luptătorilor
stihiali din vârsta de aramă, care se căsăpesc între ei, este făurită tot din lemn de frasin,
indiciu care trimite spre un străvechi
cult dendrolatric. în partea de nord a Europei, la germani, celti si scandinavi, stejarul si frasinul intră într-un
complex initiatic de transsubstantiere, analogia fiind dată de
vâscul druizilor, conceput drept sufletul etern, „alb", vegetal al
stejarului, ascuns de frunzisul opulent al acestuia
atât timp cât stejarul este verde; odată ce
„moare", însă, atunci când i se scutură frunzele, în pragul iernii, sufletul etern iese la
iveală, conceptie
care duce la un dualism pe care l-am găsit
deja în dubletul soma - sema din orfism. în cazul Nordului, la mijloc se află focul, combustia ignică. Caesar (De Bello Gallico) adauga: trecând prin foc, fiind consumat de
el, corpul dezmembrat al nordicului dă la
iveală
sufletul etern, atemporal, alb, pe care
trupul doar îl „găzduieste", ecuatia
apoteozei thanatice fiind vizibilă în
două
dezvoltări particulare: în observatia
- făcută si în privinta dacilor (v. M. Eliade, De la Zaîmoxis la Genghis- Han,
ed. rom. 1980), că nordicii nu se tem de
moarte, aruncându-se exuberant în rugurile de sacrificiu, si în cultura funerară a dolmenelor din N-V Europei, unde oasele defunctului sunt consacrate –
învelite fiind într-un lintoliu alb -abia după ce stau 7 ani sub pământ,
timp în care învelisul de carne dispare cu
totul.
Nessun commento:
Posta un commento