„Riturile de separare" de lumea anterioară, spune Arnold van Gennep ,fac parte din categoria riturilor preliminare ale unei
coregrafii de initiere.
Intregul scenariu al initierii cuprinde, în esentă, trei momente:
- separarea neofitului de identitatea naturală în care vietuise
până
atunci (riturile de dezagregare);
-
revenirea în
spatiul
comunitătii (riturile de agregare, de reintegrare) prin proba
sângelui - atunci când neofitul, „renăscut"
ca identitate culturală,
participă
la uciderea animalului totemic al
tribului
Initierea propriu-zisă, suportată într-un
spatiu extracomunitar, comportă, cinci subfaze:
1) probele de andurantă, foarte dureroase, pe care le
suportă
neofitii;
2) „îngurgitarea" lor de către animalul totemic, adică trecerea prin „originile" comunitătii si regurgitarea lor ca „nou-născuti" ; moartea lor ca
„om natural" si renasterea ca „individ
cultural";
3) aflarea miturilor de origine ale comunitătii,
care sunt de regulă adevăruri ezoterice, comunicate în conditii restrictive speciale;
4) imitarea mitului constitutiv al comunitătii,
de obicei sub forma unei vânători a animalului
totemic,
la care iau parte toti initiatii, fiecare dintre ei trebuind să treacă „proba sângelui", a uciderii;
5) consumarea cărnii
animalului
vânat, sub forma unei mese ritualice ale
cărei resturi se distrug – de obicei prin ardere -, pe motivul că ele sunt „contaminate" cu suprasarcini sacrale, care dacă ar fi duse în spatiul
comunitar, ar
dezechilibra sacral comunitatea respectivă;
Toate acestea - subliniază Freud - se petrec într-o fază premorală a
umanitătii, si traduc raportul cel mai
înspăimântător pe care îl poate avea
cineva cu sacrul.. Cum se ajunge la morală,
din unicitatea unui fapt premoral (crima totemică) ? Prin - arată Freud - serializarea
retorică
(sau ideologică, am spune noi azi) a crimei dintâi: zeii tineri,
reuniti într-un „clan fratern" al cărui secret covârsitor
este uciderea în comun a „Tatălui", prezintă crima ca fiind necesară pentru buna functionare ulterioară a lumii. In acest fel, crima totemică se transformă în
rit, adică
într-un fenomen de serializare exorcizantă: prezentând crima ca fiind „necesară", ba mai mult, sugerând că ea va fi periodic reiterată de acum încolo, pentru ca universul să „functioneze" cum se
cuvine, fratii tineri exorcizează, spulberă spaima exercitată de către omor prin - spune
Freud -«supunere retroactivă"; prin intermediul
sacrificiului primordial, al fiilor răsculati împotriva tatălui,
se înlocuieste paradigma paternă cu
una fraternă, compusă din
zeii generatiei secunde care iau parte la „crimă": „hoarda paternă - scrie Freud - a fost înlocuită de clanul fratern, întemeiat pe legăturile de sânge.
Consecinta
e că
sacrul, în indiferent ce formă s-ar manifesta el, are o acceptiune duală în
antropologie, în dezacord cu unilateralizarea cu care ne-a obisnuit mentalitate crestină: sacrul e benefic si
malefic totodată, energetizează si maculează simultan,
ceea ce îl obligă pe omul comunitătii arhaice să stea
mereu la mijloc: nici prea departe de sursa sacrală ca atare, dar nici prea aproape, pentru a evita
contaminarea negativă. Plecarea ca atare a vânătorului este precedată, de regulă, de rituri de
„îmblânzire" a portantei sacrale a animalului care urmează să fie sacrificat. De regulă, acest lucru se produce prin intermediul unui
simulacru anticipativ: conturul animalului este desenat pe nisip (în alte
locuri se aduce o efigie a animalului respectiv, un dublet): acestea sunt în
prealabil „îmblânzite" de către
participantii la rit; se rostesc formule de „iertare", i se
„explică" victimei motivele pentru care va fi sacrificată, etc. Apoi efigia sau conturul sunt întepate cu sulita,
lovite cu săgeti sau incizate cu săbii, pentru ca puterea ostilă a animalului să fie
neutralizată. După vânătoare, dacă aceasta
s-a soldat cu un succes, ritul de lustrare (neutralizare a portantei sacrale
excedentare) se petrece la granita
exterioară
a comunitătii, înainte ca lesul să fie introdus în perimetrul comunitar: el este „spălat" de energia sacrală suplimentară,
si în acest fel dobândeste drept de liberă intrare în spatiul comunitar.
Orice asemenea rit - chiar si vânătoarea în aparentă anodină - e un fapt public: el
este cunoscut de către toată lumea, se comunică în
prealabil comunitătii. Nici un membru al
vreunei comunităti arhaice nu pleacă „pe ascuns" la vânat, la adăpost de privirile eventual „invidioase" sau „frustrate"
ale celorlalti; dimpotrivă,,
el transformă
actiunea
sa într-un gest public, pentru ca în acest fel portanta sacrală excedentară a
actiunii cinegetice să se
neutralizeze. La celălalt capăt al actiunii,
carnea animalului vânat se distribuie, în parte, zeilor, căpeteniei si
unor familii din proximitate, de regulă rude:
niciodată
ea nu este consumată exclusiv de către
cel care vânează. Toate acestea au ca
substrat decretarea actiunii ca fapt public; dacă nu s-ar întâmpla asa,
câtiva membri ai comunitătii -sau chiar comunitatea ca atare, luată în întregimea sa - ar resimti
o anxietate sacrală: echilibrul de
sacralitate a fost amenintat, perturbat, ceea ce
impune gesturi compensative de neutralizzare.
Nessun commento:
Posta un commento