Spre deosebire de celelalte cosmogonii, cea din Edda
pregăteste Creatia pentru moarte, care este adevărata ei finalitate, motiv pentru care cosmogonia
scandinavă
este aceea care le dă cititorilor cele mai multe „frisoane" metafizice.
Yann Brekilien (La mythologie celtique. Editions Jean Picollec) aminteste în acest sens că în
Mabinogi de Peredur (care va deveni Percevall), există un motiv al copacului gemelar, tăiat în două pe
verticală, asociat lumii de dincolo, Sid: o parte a copacului
arde până
la temelii în timpul anului, devenind
cenusă, pe când al doilea rămâne verde, analogia cu omul si
cu vâscul, fiinta „eternă", post-ignică a
stejarului, fiind evidentă.
miturile cosmogonice si sacrificiile sunt intercalate în structura integrativă a unui rit de initiere.
Miturile cosmogonice le sunt relatate neofitilor
după
ce acestia
trec cu succes probele de andurantă si
depăsesc „proba întunericului" (sunt îngurgitati de către animalul totemic al
tribului si regurgitati,
ceea ce înseamnă, la nivelul primei secvente, distrugerea ca atare a corpului): abia în această fază ei dobândesc drepturi
sacrale depline în cadrul comunitătii,
fiind „consacrati" prin ascultarea
miturilor. Sacrificiul intră în logica ritului de initiere prin actul de repetare a vânătorii primordiale, ceea ce presupune că fiecare nou initiat
trebuie să
ucidă,
pentru a trece personal proba sângelui.Separarea de mamă a neofitului este înscenată în unele comunităti
arhaice printr-un gest pe care nu îl găsim
peste tot, dar este de o relevantă simbolică deosebită.
învesmântată în haine cernite, mama îsi desface picioarele, neofitul plecând spre locul de
initiere printre picioarele ei, în sensul invers nasterii. „Trecerea prin mamă" are rolul de prag, de loc de trecere între două identităti,
cea naturală
si cea culturală, ceea ce ne duce la cartea clasică a ritualisticii de initiere: lucrarea lui Arnold van Gennep, Riturile de trecere.
Nessun commento:
Posta un commento