cultura islamica
Carmella Baffioni- prof.
Univ.Napoli
semnificatia despre Coran :
Profetul putem spune ca este o “portavoce” a lui Dumnezeu, nu este perceput
niciun aport al sau in conceperea Cartii Sfinte.
Termenul tanzil, ce
provine din araba, are semnificatul de a transmite Cuvantul (nu direct, ci prin cineva). “Ultima transmitere a Cuvantului” din "Inaltul Cerului" a fost
revelata Profetului Mahomed prin arhanghelui Gabriel. Sciitii sunt de parere ca
aceasta scriere a Coranului a ajuns sa fie cunoscuta, dar nu si relevata,
putand fi inteleasa doar de descendentii Profetului. De remarcat este si faptul
ca filosofii au adaptat ideile neoplatonicismului pentru a incerca descifrarea
Coranul.
Cultura bandu din Africa de
S.
Pedro Miguel- prof.Univ.
Padova
Cultura africana a fost
cunoscuta noua, la aceasta intrunire pe tema interculturala, prin profesorul
Pedro Miguel, cel care ne-a relevat cateva informatii despre comunitatea Bandu
ce se intinde din desertul Sahara pana in Sudul Africii.
In limba africana cuvantul
muntu semnifica persoana.
La plural cuvantul muntu, are
sens de comunitate si apare ca bandu.
Aceasta comunitate a suferit
o mare influenta portugheza in decurs de 500 de ani, din 1482.
Pentru cultura africana
organizarea familiara era diferita, la inceputul perioadei de invazie, de cea
europeana, apoi cu titmpul aceasta a avut de suferit din cauza influentelor
europene.
Africa e matrilineara,
intrucat se ia in discutie ca mama e cea care transmite sangele. Din acest
motiv se spune cand cineva se recomanda: Eu sunt fiul lui Cinzia.
Pentru europeni : Eu sunt
fiul lui Ion.
Incepand de la al 12-lea grad
in sus te poti casatori, un grad mai mic ar presupune incest.
Toti cei din familii pana la
al 12-lea grad formeaza un clan.Un barbat trebuie sa-si gaseasca pe cineva din
afara clanului pentru a se putea casatori.
Cand cel mai vechi din clan
moare, averea va fi administrata de sora mamei defunctului.
Problema identitatii in
comunitate incepe odata cu actiunea misionarilor portughezi care boteaza
majoritatea copiilor bastinasilor cu numele de Pedro si Maria. Astfel s-a
distrus organizarea familiara din Africa. Invadarea a schimbat numele
persoanelor , lovind in identitatea lor.
Limbajul
Scaun – kialu la singular –
kiki la plural
Piatra – ditadi - didi
Mana – lukuaku - lulu
Pluralul se formeaza deci
pastrand prima silaba, aceasta urmand a fi dublata pentru a alcatui cuvantul.
In bandu verbul a fi
si verbul a avea nu exista ca verb copulativ, respectiv ca posesie.
Astfel se zice Maria
frumoasa si nu Maria e frumoasa.
Cucerirea popoarelor s-a facut prin:
Teoretizare: dreptul la
comertul liber
Evanghelizare: uzul Bibliei
Principiul tertului exclus:
ori esti ca noi, ori esti un nimeni
La botez, certificarea se
facea diferentiat pentru bastinasi si pentru portughezi:
certificatul era prevazut cu
imaginea crucii pentru europeni
certificatul era prevazut cu
imaginea unei maimute pentru africani- semn al discriminarii ce trimite la asa
zisa salbaticie in care ei traiau
Conceptualizarea
Un scaun- e scaun – cel vazut
e scaun – cel care nu il mai ai in fata
ta, dar ti-l amintesti
acesta doua insumeaza
universul tranzitoriu
Universul permanent (nu are
culoare, dimensiune, forma afectiva)
E prezent atunci cand noi ne
gandim la , sa zicem, un scaun, si el apare in mintea noastra. Conceptul din
universul permanent elimina astfel diferentele si uzantele lui in alte
scopuri (scaun ca si calut folosit de copil) si se ajunge la ideea
manipulativa de globalizare- intercultura neputandu-se realiza in acest mod.
Nessun commento:
Posta un commento