Unirea in Cel de-al treilea Principiu: Fiul divin
Tu nu devii Dumnezeu sau divin in aceasta lume, ci mai
degraba e Dumnezeu cel ce devine uman. El se manifesta in tine si prin tine ca
un copil.
Confesati-va dorintele vostre cele mai vii, ceea ce doriti
pentru voi insiva; atunci veti satisface placerea voastra si veti alimenta
pregandul vostru.
Daca renunti la Sinele tau, il vei trai in Altul; in acest
fel vei fi egoist fata de celalalt si il vei minti , insela. Toti cred ca o
astfel de viata ar fi posibila, dar e doar o imitatie specifica maimutei .
crezand in dorintele tale de maimuta vei contamina si pe altii; asa vei deveni
o maimuta nu numai tu, ci vei contribui sa devina si altii. Copiindu-va unii pe
ceilalti veti trai in functie de asteptarile
mediei; astfel fu creata o imagine: cea a eroului. Pentru asta eroul a
fost asasinat , pentru ca toti il imitau precum maimutele. Stii de ce nu
reusesti sa te eliberezi de latura ta de maimuta? Din frica de a nu ramane
singur si de a pierii.
A trai sine insusi e o datorie fata de sine. Nu poti sa spui
totusi niciodata ca a trai astfel e o placere; nu va fi o bucurie, ci o indelunga
suferinta, deoarece trebuie sa te faci creator de sine insuti. Daca vrei sa te
creezi, nu vei incepe desigur de la laturile majore si prea inalte, ci de la
cele mai joase si infime. De aceea spune ce te dezgusta. Unind curentii vietii
nu e bucurie ci durere deoarece e violenta contra violenta , este vina si
distruge tot ce e sacru.
Iubirea si pregandul sunt din lumea de dincolo pana cand iti
vei exprima vointa. Daca le vei vrea pe amandoua, se dezvolta in tine
conflictul intre a voi iubire si a voi pregandul. Vei vedea ca nu poti sa le ai
pe amandoua in acelasi timp. In acest moment se va naste Dumnezeu si el va lua
in mainile sale Vointa divina, cu mainile unui copil in care vointa e simpla si
depaseste fractura.
Daca in mine se uneste pregandirea si placerea se naste un
al treilea principiu: Fiul divin, care este sensul superior, simbolul, trecerea
la o noua creatura. Nu voi deveni eu sensul superior sau simbolul, ci va fi
simbolul cel ce se va naste in mine, in sensul in care acesta isi mentine
substanta, iar eu pe a mea.
Matei 16.19 “Eu iti voi da cheile Imparatiei cerurilor; si
orice vei lega pe pamant, va fi legat si in ceruri si orice vei dezlega pe
pamant va fi dezlegat si in ceruri.”
Cu o cheie inchid trecutul, cu o alta deschid viitorul.
Simbolul devine domnul meu si suveranul infailibil. Va reintari regnul sau si
se va transmuta intr-o imagine rigida si enigmatica, al carei semnificat e in
intregime dus spre interior si a carei placere iradiaza spre exterior ca un foc inflacarat precum un Buddha
inconjurat de flacari.
Eu trebuie sa ingadui in intregime devenirea lui Dumnezeu,
in special, fara sa-l pot considera distinct de mine. In momentul in care eu
imbratisez ideea si o reprezint in modul lui Buddha, placerea mea e precum
zeita indiana Kali, deoarece e cealalta latura a lui Buddha. Kali e in schimb
Salome si Salome e in sufletul meu. Multumita acestei intentii ale mele,
asemanatoare celei lui Buddha , voi reintra in intregime in mine insumi. Atunci
apare si transformarea…
Imbinarea intre pregand si placere duce la nasterea lui
Dumnezeu. Am inteles ca Dumnezeu in mine vroia sa se faca Om; am tinut cont de
asta, L-am onorat si m-am lasat in Voia Lui. Cand Dumnezeu prindea forma in
mine , am gandit ca ar fi o parte din Sinele meu. Gandurile mele nu sunt sinele
meu, dar sunt exact ca si aspectele vietii – moarte si viata. In masura in care
am libertatea in viata, am si libertate in gandurile mele. Libertatea e
relativa.
Asa cum gandul meu e fiul pregandului, placerea mea e
creatura iubirii, Mamei lui Dumnezeu, inocenta si capabila de a concepe. Pe
langa Hristos, Maria a dat nastere lui Salome. De aceea in Evanghelia
egiptenilor, Hristos zice lui Salome: “ Mananca orice iarba , dar nu di cea
amara.” Si cand Salome vrea sa stie, Hristos ii spune: “cand veti rupe haina
rusinii si cand cei doi vor fi unu si masculinul cu femininul, (nu va fi) nici
masculin nici feminin. ”
In evanghelia egiptenilor , intr-un dialg intre Hristos si
Salome, Iisus afirma ca a venit sa anuleze opera feminina, placerea, nasterea
si decaderea. La intrebarea lui Salome cat timp va mai dura moartea, Hristos ii
raspunde: “Pana cand femeile vor procrea …copii”
Pregandul este elementul ce genereaza , iubirea e cea care-l
primeste. Amandoua sunt dincolo de aceasta lume. Aici sunt intelectul si
placerea, restul e doar presupuneri…
“Imaginea unei nopti racoroase si instelate, cu o intinsa
bolta cereasca imi deschide ochii spre infinitatea lumii interioare, unde eu,
om al dorintelor, inca sesisez vremea prea friguroasa. Nu pot atrage spre mine
stelele, pot doar sa le privesc. De aceea in cea mai mare dorinta a mea apare
acea lumina friguroasa si nocturna”
Aceste cuvinte ale lui Jung trimit cat se poate de evident
la opera eminesciana, “Luceafarul”, unde Hyperion , demiurgul , reflecta prin
aceasi privire catre lume. “Ce-ţi pasă ţie, chip de lut, Dac-oi fi eu sau altul
? Trăind în cercul vostru strîmt. Norocul vă petrece, Ci eu în lumea mea mă
simt. Nemuritor şi rece. “ - Nici o individualitate femeiască nu-l putea
captiva și ținea cu desăvârșire în mărginirea ei. Ca și Leopardi în Aspasia, el
nu vedea în femeia iubită decât copia imperfectă a unui prototip nerealizabil.
Îl iubea întâmplătoarea copie sau îl părăsea, tot copie rămânea, și el, cu o melancolie
impersonală, își căuta refugiul într-o lume mai potrivită cu el, în lumea
cugetării și a poeziei.
Iubirea si pregandul se gasesc intr-un unic si acelasi loc.
Iubirea nu poate exista fara pregand , nici pregandul fara iubire.
Omul intotdeauna e prea
prezent in unul sau celalalt principiu. Noi suntem numiti crestini prin prisma
faptului ca suntem imitatori ai lui Hristos. Sa fim intr-adevar urmasi ai lui
Hristos, semnifica sa devenim noi insine Hristosi.
Nu poti invata dintr-o descriere, nu poti nici macar s-o
doresti. Tu nu trebuie sa inveti calea mea. Calea mea conduce la mine, nu la
tine. JUNG
Nessun commento:
Posta un commento