La intoarcerea in locul de unde a plecat, Dorothy fericită,
încă sigură că visul ei a fost real, il îmbrățiseaza pe Toto și spune
"There's no place like home" (Nicăieri nu-i ca acasă). Acasa e
intr-adevar locul la care oricine tanjeste, dar el nu poate fi gasit cu
adevarat decat dupa ce se parcurg cateva etape:
Iata ce ne spune autoarea Livia Bazu:
“Ascultati
ascultati-va
Cautati cautati-va
Gasiti gasiti-va”
Astfel, maestrul interior iti spune asculta pentru
apoi a sti “A Cauta” …numai asa vei afla (Gasi)
Adevarul.
Iar nimic nu se poate fara constientizarea faptului ca putem functiona doar impreuna…sa ne
ascultam/ sa ne cautam/ sa ne gasim
Cerul ne ofera bogatiile spiritului, iar Pamantul pe cele
ale omului. Prin Unitate in diversitate sporim deopotriva comoara eterna a
Fiului lui Dumnezeu, cu averea Fiului Omului. Inima:
- Locul de intalnire al Fiului Omului cu Fiul lui Dumnezeu.
Genesa (Facerea) 9
1. Dumnezeu a binecuvantat pe Noe si pe fiii sai si le-a
zis: "Cresteti, inmultiti-va si umpleti pamantul.
3. Tot ce se misca si are viata sa va slujeasca de hrana:
toate acestea vi le dau, ca si iarba verde.7.
Iar voi, cresteti si inmultiti-va; raspanditi-va pe pamant si
inmultiti-va pe el!"
13. curcubeul Meu, pe care l-am asezat in nor, el va sluji
ca semn al legamantului dintre Mine si pamant14. Cand voi strange nori deasupra
pamantului, curcubeul se va arata in nor;. 6. Curcubeul va fi in nor; si Eu Ma
voi uita la el ca sa-Mi aduc aminte de legamantul cel vesnic dintre Dumnezeu si
toate vietuitoarele de orice trup de pe pamant."
Gasim în traditia românesca unele credinte referitoare la
Centrul Lumii. Este aspectul atins si de Eliade in Mitul etrnei reintoarceri. -
mitul eternei reîntoarceri (le mythe de l’éternel retour), cu sensul lui
rău de înlănţuire în condiţia umană, în cercul naşterilor, morţilor şi
renaşterilor Drumul spre centru, in schimb, explica eseistul, pus in valoare si
prin aceasta poezie dar si prin povestirea “Vrajitorul din Oz,” este trecerea
de la o zona profana într o zona sacra, translatia de la irealitatea vietii
imediate la realitatea absoluta, de la iluzie la devenire, la ontic, de la
umanitatea muritoare la îndumnezeire.
„Acest drum spre centru implica întotdeauna efort, suferinta, ratacire, este o ascensiune dificila. Pe un alt nivel, drumul spre centru se reduce la drumul catre sine însusi, de exemplu, în asceza si contemplatia indiana Scriitorul exemplifica cu literatura universala: o lunga ratacire bogata în peripetii si suferinte, este întoarcerea lui Ulise în Itaca sau luptele si încercarile lui Aeneas; romanele medievale nu sunt altceva decât o lunga si dramatica însiruire de probe pe care eroul le învinge ca sa ajunga la tinta. În cazul romanelor din ciclul Graal, tinta aceasta prezinta în ea însasi datele si simbolismul centrului. Divina Comedie este o coborâre în Infern, urmata de ascensiune, aidoma temelor initiatice clasice. Nu e întotdeauna obligatorie prezenta motivelor calatoriei, a aventurilor si ratacirilor, a probelor si monstrilor, pentru a omologa o opera literara unui drum spre centru. Opere de seama ale literaturii universale au ca tema centrala cautarea obstacolului, lupta cu pacatul sau ignoranta, lupta cu destinul. Sunt teme de structura rituala, initiatica.
A indrazni sa pleci la drum, a-ti face curaj este punctul esential in demersul pe calea devenirii; gandul calauzitor e necesar a fi, dupa spusele lui Eliade : „A nu - ti fi frica de nimic, înseamna a privi tot ce se petrece în lume ca spectacol. Asta înseamna sa putem interveni oricând, prin imaginatie, si putem modifica spectacolul asa cum vrem noi”…acesta este in fapt si miezul teoriei lui Eliade, iar viata ca si spectacol este pusa in figuratie si prin poezia L. Bazu cu personajele inspirate din povestirea Vrajitorul din Oz. Personajele sunt, in fapt, parti din noi insine ce-si manifesta “dorul de acasa”
„Acest drum spre centru implica întotdeauna efort, suferinta, ratacire, este o ascensiune dificila. Pe un alt nivel, drumul spre centru se reduce la drumul catre sine însusi, de exemplu, în asceza si contemplatia indiana Scriitorul exemplifica cu literatura universala: o lunga ratacire bogata în peripetii si suferinte, este întoarcerea lui Ulise în Itaca sau luptele si încercarile lui Aeneas; romanele medievale nu sunt altceva decât o lunga si dramatica însiruire de probe pe care eroul le învinge ca sa ajunga la tinta. În cazul romanelor din ciclul Graal, tinta aceasta prezinta în ea însasi datele si simbolismul centrului. Divina Comedie este o coborâre în Infern, urmata de ascensiune, aidoma temelor initiatice clasice. Nu e întotdeauna obligatorie prezenta motivelor calatoriei, a aventurilor si ratacirilor, a probelor si monstrilor, pentru a omologa o opera literara unui drum spre centru. Opere de seama ale literaturii universale au ca tema centrala cautarea obstacolului, lupta cu pacatul sau ignoranta, lupta cu destinul. Sunt teme de structura rituala, initiatica.
A indrazni sa pleci la drum, a-ti face curaj este punctul esential in demersul pe calea devenirii; gandul calauzitor e necesar a fi, dupa spusele lui Eliade : „A nu - ti fi frica de nimic, înseamna a privi tot ce se petrece în lume ca spectacol. Asta înseamna sa putem interveni oricând, prin imaginatie, si putem modifica spectacolul asa cum vrem noi”…acesta este in fapt si miezul teoriei lui Eliade, iar viata ca si spectacol este pusa in figuratie si prin poezia L. Bazu cu personajele inspirate din povestirea Vrajitorul din Oz. Personajele sunt, in fapt, parti din noi insine ce-si manifesta “dorul de acasa”
Intorcandu-ne la simbolistica centrul/ buricul pamantului
putem adanci aspectul si pe linia radacinilor noastre stramosesti pentru a
patrunde mai in profunzime intelesul versurilor:
“Aflati
insula –stea
ascunsa printre petalele rozei vanturilor”
In majoritatea reprezentarilor rozei vanturilor apare
inscrisa in centrul imaginii o insula….
Bunaoara se credea ca pamântul este înconjurat de apa
Sâmbetei. Apa Sâmbetei este matca tuturor apelor Acolo e cetatea lui Dumnezeu
si Marul Rosu. Toate apele lumii ies din Marul Rosu se raspândesc în lume si se
întorc la Marul Rosu. El se gaseste acolo unde este Buricul Pamântului. Pe
Buricul Pamântului este un Munte Sfânt.. Roza vânturilor este reprezentarea
grafica a frecventei vântului pe cele opt directii cardinale si intercardinale.
Numarul opt se pune în relatie cu octogonul – figura intermediara între patrat
si cerc si, ca atare, semnifica lumea intermediara, între cea terestra conotata
prin patrat si cea uraniana, simbolizata prin cer” Cristina Panculescu ne
lamureste si mai clar în privinta simbolismului octogonului : „ Octogonul este
simbolul geometric plan al Centrului; simbolul numeric este 8…Un alt simbol
geometric plan atasat Centrului este octogonul stelat (inca o data se poate
face trimitere la “insula-stea” ) Acest simbol se raporteaza la aspectul activ,
„ functional”, al Centrului … Prin Centru, dupa cum afirma toate traditiile ,
se face legatura între Cer si Pamânt. Simbolul geometric plan al Cerului este
cercul. Simbolul geometric plan al Pamântului este patratul. Simbolul geometric
plan al Centrului este octogonul care face trecerea de la patrat ( Pamânt) la
cerc (Cer) si reciproc” Interesant este, de asemenea, si faptul ca forma
schematica a octogonului este rezultatul juxtapunerii a doua cruci: crucea
greaca (+) si crucea Sf Andrei(X). Or,numele Sf Andrei deriva de la
substantivul masculin andros care în limba greaca înseamna Om, iar Om este
desemnarea lui Zamolxe ca Stapân al Centrului si Rege al Lumii. Tot Ivan Evseev
ne mai spune: „ Opt este numarul totalitatii si al echilibrului cosmic,
reprezentate prin cele opt directii ale spatiuni ( inclusiv geografice) si prin
roza vânturilor: patru puncte cardinale si patru directii intermediare. Aceasta
poate semnifica însa si directiile migratiei hiperboreene, cu carcater
civilizator.
Si acum tot despre o “roza a
vanturilor”ceva mai actuala… Monumentul Kilometrul zero localizat în centrul
Bucurestiului, România, în fata Bisericii Sf. Gheorghe Nou, sector 3, a fost conceput
de arhitectii Horia Creanga si Stefan Niculescu si materializat de sculptorul
Constantin Baraschi în 1938. Monumentul de la Kilometrul 0 este o roza a
vânturilor, între razele careia sunt gravate denumirile principalelor provincii
istorice românesti: Muntenia, Moldova, Ardeal, Dobrogea, Banat, Oltenia,
Basarabia si Bucovina. În centrul rozei, sculptorul a plasat o sfera încinsa pe
circumferinta cu un brâu pe care sunt reprezentate semnele zodiacului, iar pe
lateralele de piatra ale micului bazin în care sta pus in scufundata roza sunt
sapate denumirile unor orase ale României si distantele, pornind din Kilometrul
0 pâna la ele.Monumentul este divizat în 8 sectiuni, fiecare reprezentând o
provincie româna istorica: Muntenia, Dobrogea, Basarabia, Moldova,Bucovina,
Transilvania, Banat si Oltenia. Printre orasele ale caror denumiri sunt gravate
pe acesta se numara si Chisinau, Orhei, Tighina, care sunt în prezent în
Republica Moldova, precum si Silistra si Bazargic azi Dobrici din Bulgaria,
care au facut parte din România Mare din 1913 pâna în 1940.
Pentru a intelege mai in profunzime
semnificatul versurilor“urmarind busola noua ce arata sudul/
si cantecul vanturilor”, putem
aminti si de Rene Guenon ce ne vorbeste despre importanta punctelor cardinale
în gândirea traditionalaFilosoful, metafizicianul si esoteristul francez Rene
Guenon trateaza, în culegerea de studii publicate postum, intitulata „Simboluri
ale stiintei sacre“, inclusiv problema zodiacului si a punctelor
cardinale.Guenon arata ca toate popoarele vechi acordau o deosebita atentie
spatiului si orientarii spre cele patru directii. „Adesea, fiecare punct
cardinal este pus în corespondenta cu un element, cu un anotimp si cu o culoare
emblematica“, remarca el, aratând astfel universalitatea cunostintelor care în
China au dat nastere la stiinta cunoscuta sub numele de Feng-Shui.
VASTU VIDYA (stiinta arhitecturii
sacre) este una dintre cele mai pretioase comori ale stravechii întelepciuni
indiene. Cuvântul „VASTU” înseamna „locuinta” iar „VIDYA” înseamna „stiinta”
astfel ca VASTU VIDYA este stiinta proiectarii si construirii armonioase a
locuintelor, care îsi are originile în Vede, scripturile sacre ale Indiei. Aceasta
stiinta sacra s-a raspândit si în alte parti ale Asiei, inclusiv în Japonia,
din ea derivând binecunoscutul sistem Feng Shui. În scrierile VASTU SHASTRA se
afirma ca Pamântul este sustinut de o retea de linii de forta, dintre care
unele îl parcurg de la Nord la Sud, pe longitudine, iar altele, perpendiculare
pe primele, îl parcurg de la Est la Vest, pe latitudine. Fluxul unidirectional,
geomagnetic de la Nord la Sud este numit JAIVIK URJA, în vreme ce fluxul
dinamic, solar de la Est la Vest se numeste PRANIK URJA. Astazi se stie ca
aceste câmpuri de forta geomagnetice influenteaza vibratoriu fiinta umana, caci
fiecare celula a trupului actioneaza ca un rezonator, care preia si moduleaza
specific energia din exterior.
Înteleptii din vechime considerau
ca fiinta umana este predispusa spre anumite activitati, depinzând de momentul
zilei, astfel ca au gândit si proiectat diferitele parti ale casei în armonie
cu miscarea Soarelui si cu ciclul uman diurn. Cele 24 de ore au fost împartite
la 8, numarul directiilor cardinale si intercardinale. Natura fiecarei
activitati reflecta calitatile geomagnetice si functionale ale directiei
corespondente, luând în considerare ca Soarele rasare la Est, se misca spre Sud
si apune la Vest, luminând si dinamizând astfel diferitele zone ale casei“Astfel
acesta este crugul soarelui însusi care duce la lungimea sau scurtimea zilelor
si a noptilor. 44. Caci el face ca ziua sa creasca treptat si ca noaptea sa
scada în acelasi fel. 45. Aceasta este legea crugului soarelui, el înainteaza
si se retrage rând pe rând. Astfel i-a fost scris acestui astru harazit sa
lumineze pamântul. “ Cartea lui Enoh
Dar cum e exemplificat cuvantul
“Miazazi” in dex.? Iata-
: Punct cardinal care se află în direcţia
Soarelui la amiază.
Si acum iata in ce context apare
aceasta nominare in Capitolul 73 – Cartea lui Enoh :
“1. Si catre marginile pamântului
am vazut douasprezece porti pentru toate vânturile care ies din timp în timp
pentru a se raspândi pe pamânt. 2. Trei dintre aceste porti se deschid în
partea opusa cerului, celelalte trei la apus, trei spre dreapta si trei spre
stânga. Primele trei privesc spre rasarit, ultimele trei spre miazanoapte. Cele
care sunt asezate la dreapta si la stânga privesc spre miazazi si spre apus. 3.
Prin patru porti ies vânturile de binecuvântare si de mântuire si prin
celelalte opt vânturile de jale. Când ele sufla, ele aduc stricaciune
pamântului si locuitorilor sai, apelor si tuturor celor ce traiesc în ele….”
Iar in Capitolul 74 :” 1. Primul
vânt se numeste de rasarit pentru ca este primul. 2. Al doilea se numeste
vântul de miazazi, pentru ca acesta este momentul când coboara Cel vesnic, Cel
binecuvântat pe veci. 3. Vântul din apus se mai numeste si vântul scaderii
pentru ca acesta este partea în care toate astrele ceresti se micsoreaza si
coboara. 4. Al patrulea vânt, vântul de miazanoapte se împarte în trei parti:
una este destinata locuintelor oamenilor, cealalta e ocupata de lacuri, de vai,
de padure, de râuri, de locuri acoperite de întuneric sau de zapada, a treia
este raiul. 5. Am vazut sapte munti mai înalti decât toti muntii de pe pamânt,
de acolo se împarte chiciura, zilele, anotimpurile si anii vin si trec peste
ele. 6. Am vazut sapte fluvii pe pamânt mai mari decât toate celelalte fluvii,
unul curge de la apus spre rasarit si merge sa se verse în Marea cea Mare. 7.
Celelalte doua curg din miazanoapte spre mare si vin sa se verse în marea
Eritreei, catre rasarit. 8. Am vazut sapte insule mari pe aceasta mare, doua în
apropierea tarmului, cinci în Marea cea Mare.”
Si acum: ce sunt cele douasprezece porti pentru toate
vânturile din aceasta carte?
Nessun commento:
Posta un commento