Calendarul lor comunitar este selenar: „Ei
s-adună
laolaltă (afară numai de nu se întâmplă ceva neprevăzut
si fără veste) în zile hotărâte,
ori când e lună nouă, ori când e lună plină, căci atunci cred ei că este începutul cel mai cu noroc pentru orice treabă." Cu acest prilej, Tacit precizează, că germanii numără timpul nu după succesiunea zilelor, ci după cel al noptilor,
când Soarele se află ascuns în bezna cea
neagră: „... ei nu socotesc, ca noi, numărul zilelor, ci pe-al noptilor, asa
pun soroacele, asa cad la învoială; parcă noaptea ar trage ziua
după
sine." Ciudătenia calendarului nocturn o remarcase deja Caesar, în
De Bello Gallico, legând-o de un obicei druidic si de prezenta unui zeu cosmocrator,
care nu este al zilei, ci al noptii:
„Toti galii afirmă că se trag din Dis Pater, si spun că stiu aceasta de la druizi. De aceea determină durata nu după numărul zilelor, ci după cel
al noptilor. Calculează zilele
de nastere si începutul lunilor si al anilor în asa
fel, încât noaptea precedă zilei." Pentru
Charles Squire, Dis Pater trebuie să fi
fost Bile, sotul psihopomp al marii zeite plăsmuitoare Danu, din care
se naste generatia
zeilor Tuatha De Dannan. Etimologic, numele lui Bile vine din silaba bel, „însemnând
a muri", notează acelasi Squire. Dacă asociem
acestei rădăcini ceea ce spune în
realitate Caesar, si anume că galii „se trag din Dis Pater", atunci ajungem la
singura concluzie posibilă, si anume că galii
împărtăseau convingerea că ei „se trag" sau se nasc din moarte, din
întuneric, ceea ce explică, probabil, si obiceiul lor de a număra trecerea timpului după numărul noptilor,
nu al zilelor. Făcând analogie cu toate
riturile similare de purificare pe care le cunoastem (orfismul, în primul rând), putem încheia ecuatia spunând că,
în obiceiurile germanilor, ei trebuie să moară mai întâi, pentru a se naste, tot asa
cum si stejarul din traditia druidică „moare" în momentul
aparitiei iernii, pentru a da nastere excrescentei
pure a vâscului.
Ceea ce contează, nu este ceea ce este scris pe pagina, ceea ce contează, este ceea ce este scris în inimă. Deci, arde scrisorile Si lasa cenuşa întinsa pe zăpadă, La marginea râului. Când vine primăvara şi se topeşte zăpada Si râul se ridică, Întoarce-te la malurile râului Şi recita scrisorile cu ochii închişi. Lasa cuvintele şi imaginile Sa-ti spele corpul ca niste valuri fragment din "Ashes and snow"
martedì 2 aprile 2013
DIVINATIA CAILOR
Iscriviti a:
Commenti sul post (Atom)
Nessun commento:
Posta un commento