In 1959 intr-un interviu dat televiziunii
BBC, John Freeman il intreaba pe C.G.Jung:
“Si acum credeti in Dumnezeu?
La
care acesta raspunde : - … acum eu stiu. Nu am nevoie sa cred,
eu stiu!”
Pentru Nietzche : “Dumnezeu a murit!”, dar ne-am intrebat noi oare ce a
vrut el sa spuna prin acesta marturisire?
“El s-a dezbracat de
acele infatisari pe care oameni I le-a conferit” Dumnezeu nu e mort, e la fel
de Viu ca intotdeauna; Dumnezeu e creat, deoarece e determinat si deci distinct
de pleroma; Dumnezeu este o proprietate a pleromei; tot ceea ce s-a spus
de creat si e valabil si pentru El. In acelasi timp e distinct de creat,
deoarece este cu mult mai mult nedefinit si indeterminabil de el (creat). E mai putin distinct de creat deoarece
fundamentul esentei sale este plenitudinea operanta-pienezza operante; si El e creat in masura in care e determinat
si distinct si in aceasta masura El este manifestarea plinatatii operante a
pleromei. Tot ceea ce noi nu diferentiem cade in pleroma si se anuleaza impreuna
cu contrariul sau. De aceea daca nu diferentiem pe Dumnezeu, plinatatea
operanta este pentru noi anulata. Domnul este si pleroma insasi asa cum fiecare mic punct in creat si necreat este pleroma insasi.
Golul operante este esenta Diavolului.
Dumnezeu si Diavolul sunt
primele manifestari ale Nimicului ce-l numim pleroma. E indiferent daca e sau nu e , deoarece ea insasi se anuleaza in
fiecare lucru. Nu asa stau lucrurile cu Creatul. In masura in care Dumnezeu si
Diavolul sunt creat, nu se anuleaza reciproc, ci subsista unul prin celalalt
si-s contrari operandi. Nu avem
nevoie de a dovedi existenta lor; e suficient sa continuam sa vorbim de ei.
Chiar de n-ar exista nici unul din ei, Creatul , din cauza esentei sale
distinctive, le-ar diferentia intotdeauna de pleroma. Dumnezeu si Diavolul sunt
diferentiati in virtutea plinului si al golului, a generarii si a distrugerii;
“a fi eficace” e comun amandorura; acesta e elementul ce-i uneste; de aceea “a
fi eficace” e deasupra amandorura si reprezinta un Dumnezeu deasupra lui
Dumnezeu, pentru ca in eficacitatea acesta se uneste plenitudinea cu golul.
Nessun commento:
Posta un commento