Se spune ca privind catre Sud, maestri in I Ching, pot
accesa Absolutul .
Miezul învățăturilor budiste este format din cele patru
Adevăruri Nobile, expuse în prima predică a lui Buddha, „Predica de la
Benares". Primul adevăr privește suferința
sau durerea (dukkha). Pentru el
totul este suferință: „nașterea este suferință, bătrânețea este suferință,
boala este suferință, moartea este suferință. A fi unit cu ceea ce nu-ți place
înseamnă suferință. A fi despărțit de ceea ce-ți place (...), a nu avea ceea ce
îți dorești înseamnă suferință”. Al doilea Adevăr Nobil identifică originea
suferinței în dorința, pofta sau setea
(tanha) care determină reîncarnările. Această „sete” caută mereu noi
satisfacții. Buddha distinge trei feluri de dorință: dorința de a satisface
plăcerile simțurilor (kama-tanha), dorința de perpetuare (bhava-tanha) și
dorința morții (autoanihilării) sau vibhava-tanha. Cea din urmă nu este,
însă, o soluție a eliberării deoarece este o sete ca toate celelalte și nu
oprește ciclul transmigrărilor. Al treilea Adevăr Nobil proclamă că eliberarea
de suferință constă în anihilarea
dorinței. Stingerea acesteia este Nirvana. În fine, al patrulea Adevăr
revelează căile care duc la încetarea suferinței, Buddha oferind un mijloc prin
care dorințele pot fi suprimate ("Calea cu opt brațe" sau "Calea
cu opt cărări"). Formularea celor patru Adevăruri Nobile urmează structura
unei metode din medicina indiană: constatarea bolii, cauza ce a determinat-o,
șansele de vindecare și tratamentul bolii.
Ideea de suferință domină întreaga filozofie budistă. Dukkha
nu reprezintă doar durere de ordin fizic sau spiritual, ci și durere
existențială ce constă în subordonarea față de propriile dorințe și sentimente,
dependența de diferite principii și condiții de viață, înstrăinarea de propria
persoană, imperfecțiunea, subjugarea ființei sub propria personalitate, sub
propriile instincte sau obsesii, etc. Durerea este cu atât mai mult
amplificată, cu cât perspectiva unor viitoare reîncarnări o prelungește la
infinit.
Conform unui aforism atribuit chiar lui Buddha, un om care
nu urmează Calea cu opt brațe își trăiește viața asemeni unui copil
care se joacă preocupat fără să observe că locuința în care se află e cuprinsă
de flăcări.Calea cu opt brațe este modul de a îndepărta suferința, a patra
parte din cele patru Adevăruri Nobile. Cele opt brațe pot fi împărțite în trei
secțiuni: Sila (care se referă la acțiuni fizice, la gesturi), Samadhi (care
vizează concentrarea meditativă) și Prajñā (care dirijează
pătrunderea spirituală în adevărata natură a lucrurilor).
Budismul desființează din start stratificarea socială,
ierarhizarea și susține egalitatea oamenilor din punct de vedere moral. Buddha
dorea abolirea sistemului de caste prezent în India și nega valorile numelui și
al familiei și trăinicia lor . Se promovează nu doar o compasiune (karunā)
și o iubire necondiționată față de semeni (pali:mettā; sanscrită:maitrī), ci o
identificare a eului cu însăși ființa persoanei iubite. Budismul consideră că
egoismul și sentimentul sinelui provin din limitarea denumirii de
"eu" la propria persoană, și numai prin extinderea termenului asupra
lumii înconjurătoare, prin dilatarea granițelor proprii se poate ajunge la
iubirea adevărată. Buddha descrie această lărgire
a orizontului prin privirea simbolică a celor șase direcții:
Privind spre est,
un copil ar trebui să fie bun cu părinții săi, să îi ajute, să le păstreze
tradiția, să fie demn de moștenire și să îndeplinească ritualurile cuvenite la
moartea lor. La rândul lor părinții trebuie să îi protejeze, să-i încurajeze în
acțiunile benefice, să îi lanseze într-o carieră, să se asigure că au un soț
potrivit/o soție potrivită și să le acorde o moștenire bună.
Privind spre sud un
elev trebuie să își respecte învățătorul, să muncească din greu și să fie
nerăbdător să învețe. Un învățător trebuie să asigure o educație bună elevului,
să se asigure că acesta a înțeles bine informațiile și să-l ajute să își atingă
țelurile. Maestrul interior isi are rolul aici.
Privind
spre vest un soț trebuie să își trateze soția cu bunătate, să îi
fie fidel, să împartă autoritatea cu ea și să îi asigure bunăstarea. O soție
trebuie să fie grațioasă, loială și muncitoare.
Privind
spre nord un prieten trebuie să fie generos, protectiv și leal
prietenilor săi și să îi ajute la nevoie.
Privind
spre nadir un angajator trebuie să fie bun cu angajații săi, să
le distribuie sarcini conform abilităților lor, să le asigure mâncare și plată,
să îi ocrotească când sunt bolnavi și să le permită dreptul de a pleca. Un
angajat trebuie să meargă la muncă devreme, să plece târziu, să fie cinstit cu
angajatorul său și să îi mențină o reputație bună.
Privind
spre zenit un om obișnuit, laicii trebuie să îi respecte pe cei
care s-au dedicat vieții spirituale, să fie amabil și binevoitor în faptă, în
vorbă și în gând, să le acorde casa lor ca adăpost și să îi aprovizioneze cu
cele necesare vieții. De asemenea, un monah trebuie să îi împiedice pe laici de
la comiterea păcatelor, să îi încurajeze să fie buni, să propovăduiască dharma,
să clarifice mirenilor ceea ce acesștia nu înțeleg din învățăturile lui Buddha,
să le arate calea cea dreaptă și să îi iubească nemăsurat de mult.
Budismul nu condamnă acumularea bogățiilor de către oamenii
obișnuiți ci chiar o încurajează, cu toate că monahii nu au voie să se atingă
de bani sau să se implice în viața economică. Astfel din punct de vedere sociologic putem
vorbi de două tipuri de budism: "budismul nirvanic" care are ca unic
scop eliberarea și detașarea de samsara și "budismul karmic" care
îndeamnă omul să săvârșească fapte bune pentru ca într-o viață viitoare
pozitivitatea karmei să-l situeze într-o poziție mai apropiată de condiția
iluminării. Budismul nirvanic încurajează de asemenea faptele bune, dar cere
detașarea de rezultatul lor și renunțare ceea ce este inaccesibil pentru unele
persoane fără o vocație monahală.
Nessun commento:
Posta un commento