Poemul lui Ion Barbu,Riga Crypto si lapona Enigel, pare un
cântec batrânesc de nunta cu semnificatie simbolica., dar este o poveste de
iubire din lumea vegetala, o balada fantastica, în care întâlnirea are loc în
plan oniric (ca în Luceafarul). „Luceafar întors", poemul prezinta drama
cunoasterii si incompatibilitatea dintre doua lumi/ regnuri. Ca si in
"Luceafarul " eminescian, este prezentat mai intai omul inferior,
rigaCrypto, simbol al existentei pamantesti reduse la carnal.
La nivel formal, poezia este alcatuita din doua parti,
fiecare dintre ele prezentând câte o nunta: una consumata, împlinita, cadru al
celeilalte nunti, povestita, initiatica, modificata în final prin casatoria lui
Crypto cu masalarita. Formula compozitionala este aceea a povestirii în rama, a
povestii în poveste (nunta în nunta). Intr-o atmosfera tainica, intima,
"la spartul nunti, in camara", nuntasul ii cere acestuia sa-i
"zica" "stins, incetinel"
povestea de dragoste dintre lapona Enigel si "Crypto, regele
ciupearca", pe care "acum o vara" o zisese "cu foc" in
imprejurari similare. Dialogul dintre nuntasul "fruntas" si menestrel
constituie rama sau atmosfera lumeasca, de chef, a poeziei, in care se
"zice" despre potentiala nunta a celor doi; astfel, la spartul unei
nunti petrecaretii retrasi "in camara" asculta un cantec trist despre
o alta nunta care nu s-a putut implini.
In amplul sau poem alegoric de cunoastere autorul mentioneaza
si el acel drum spre sud:
“De la iernat, la pasunat,
În noul an, sa-si duca renii,
Prin aer ud, tot mai la sud,
Ea poposi pe muschiul crud
La Crypto, mirele poienii.” (Riga Crypto si lapona Enigel)
Drumul spre sud al laponei are semnificatia unui drum
initiatic, iar popasul în tinutul rigai este o proba, trecuta prin respingerea
nuntii pe o treapta inferioara. Drumul spre sud al eroinei simbolizeaza
aspiratia ei spre soare. Soarele este simbol al vietii spirituale, al luminii
sufletesti. Numele Crypto, cel tainuit, „inima ascunsa", sugereaza
apartenenta la familia ciupercilor (cripto-game) si postura de rege (riga) al
fapturilor inferioare, din regnul vegetal. Numele Enigel are sonoritate nordica
si sustine originea ei, de la pol si trimite probabil la semnificatia din limba
suedeza „înger" (din latinescul „angelus"); lapona îsi conduce
turmele de reni spre sud, stapâna a regnului animal; ea reprezinta ipostaza
umana, cea mai evoluata a regnului (omul -„fiara batrâna").Riga Crypto,
„inima ascunsa", este craiul buretilor, caruia dragostea pentru
Enigel,„lapona mica, linistita", îi este fatala. Singura lor asemanare
este statutul superior în interiorul propriei lumi.Spatiul definitoriu al
existentei, pentru Crypto, este umezeala perpetua: „în pat de râu si huma
unsa", spatiu impur al amestecului elementelor primordiale, apa si
pamântul. în timp ce lapona vine „din tari de gheata urgisita", spatiu
rece, ceea ce explica aspiratia ei spre soare si lumina, dar si miscarea de
transhumanta care ocazioneaza popasul în tinutul rigai: „în noul an, sa-si duca
renii/ Prin aer ud, tot mai la sud, / Ea poposi pe muschiul crud/ La Crypto,
mirele poienii. El este bârfit si ocarat de supusi, pentru ca e „sterp",
„naravas" si „nu voia sa înfloreasca", în timp ce ea îsi recunoaste
statutul de fiinta solara: „Ca daca-n iarna sunt facuta/ Si ursul alb mi-e
varul drept,/ Din umbra deasa desfacuta,/ Ma-nchin la soarele-ntelept.
Membrii cuplului nu-si pot neutraliza diferentele în planul
real; comunicarea se realizeaza în plan oniric. Riga este cel care rosteste
descântecul de trei ori. Povestea propriu-zisa se dovedeste a fi fantastica, ea
desfasurându-se în visul fetei, ca în Luceafarul, dar rolurile sunt inversate.
Lapona refuza nuntirea dorita de Crypto „în somn fraged si
racoare", opunându-i argumentele modelului ei existential.Primul refuz
sugereaza tentatia solara, prin indicele spatial „mai la vale", adica spre
sud. Al doilea refuz este sustinut de enumerarea atributelor lui Crypto:„blând,
„plapând, necopt. Opozitia „copt-„necopt, reluata în al treilea refuz prin
antiteza soare-umbra, pune în evidenta relatia individuala a fiecaruia cu
universul, incompatibilitatea peste care nici unul dintre ei nu poate trece
fara sa se piarda pe sine. Imaginii de fragilitate a lui Crypto, lapona îi
opune aspiratia ei spre absolut(„Ma-nchin la soarele-ntelept), cu toate ca
tentatia iubirii este coplesitoare: „Riga Crypto, riga Crypto,/ Ca o lama de
blestem/ Vorba-n inima-ai înfipt-o!/ Eu de umbra mult ma tem". Soarele
este simbolul existentei spirituale, pe care riga o refuza în favoarea
existentei instinctuale, sterile, vegetative. Implorarea halucinanta a laponei
de catre Crypto pare desprinsa dintr-un ceremonial magic, repetat de trei ori
si este comparabila cu chemarile Catalinei din "Luceafarul".
Pentru a-si continua drumul catre soare si cunoastere,
lapona refuza descântecul rigai, ce se în-toarce în mod brutal asupra celui
care 1-a rostit si-1 distruge. Faptura firava e distrusa de propriul vis, cade
victima neputintei si îndraznelii de a-si depasi limitele, de a încerca sa
intre într-o lume care îi este inaccesibila. Atributele luminii despre care
vorbeste Enigel au efect distrugator asupra lui Crypto. Oglindirea ritualica
produce degradarea: „De zece ori, fara sfiala,/ Se oglindi în pielea-i
chiala". Finalul este trist. Riga Crypto se transforma într-o ciupearca
otravitoare, obligat sa nunteasca cu ipostaze degradate ale propriului regn:
„Cu Laurul-Balaurul/ Sa toame-n lume aurul,/ Sa-l toace, gol la drum sa iasa,/
Cu masalarita-mireasa,/ Sa-i tie de împarateasa"; încercarea fiintei
inferioare de a-si depasi limitele este pedepsita cu nebunia.
Trei mituri fundamentale de origine greaca sunt valorificate
în opera poetului: al soarelui (absolutul), al nuntii si al oglinzii.
“O, Mercur,
Frate pur
Conceput din viu mister
Şi Fecioara Lucifer…(“Ritmuri pentru nuntile necesare”)
Frate pur
Conceput din viu mister
Şi Fecioara Lucifer…(“Ritmuri pentru nuntile necesare”)
In “Ritmuri pentru
nuntile necesare”, este înfatisata înaintarea sufletului prin trei etape
cosmice, trepte ale initierii, pâna la desavârsirea spirituala, nuntirea în „camara
Soarelui/ Mareluf.Itinerarul trece prin cercul Venerii (iubirea ca „energie
degradata" reduce omul la ipostaza de fiinta instinctiva), apoi sufletul
trebuie sa mai urce o treapta, cercul lui Mercur, mai pur, al intelectului, al
cercetarii. Dincolo de înflacararile impure ale dragostei si de atmosfera mai
curata a inteligentei, initierea completa are loc prin adevarata „nunta" a
trupului si spiritului cu însusi focarul vietii, Soarele (cunoasterea
absoluta). Ilustrand ermetismul creatiei barbiene, textul este o arta poetica,
ce pune problema raportului dintre trei cai de cunoastere: prin simturi (eros),
prin intelect/ ratiune si prin spirit. Fiecare treapta “necesara” de cunoastere
este, metaforic, o “nunta” - comuniune cu esenta universului, primele doua
sunt, insa, imperfecte, dar imperios dorit a fi asimilate spre desavarsirea “nuntii”
supreme- contopirea trup-minte-spirit. In introducere, este invocat “capatul
osiei lumii” -posibil echivalent al“nadirului latent” din poezia Din ceas,
dedus... - si care este cunoasterea suprema, obiectul initierii. “Trei clare
chei” deschid drumurile spre “osia lumii” (centrul solar) si, pentru ca
initierea sa fie completa, este necesara strabaterea “roatelor interioare”,
inchise in “anul Geei”, in urmatoarea ordine a nuntilor de cunoastere: Venus -
Mercur - Soarele.
Aspiratia solara a laponei sugereaza faptul ca aceasta se
afla pe treapta lui Mercur, iar chemarile personajului alegoric, riga Crypto,
sunt ale cercului Venerii. Frigul tinutului polar, perfectiunea geometrica a
apei cristalizate configureaza treapta ratiunii pure, în timp ce impuritatea
din cercul Venerii e sugerata de spatiul în care se amesteca elementele
primordiale: „huma unsa", „aer ud".„Roata reprezinta refractia
soarelui în fântâna sufletului, crescând pe masura ce caldura data este mai
mare. Trairea sufleteasca va fi cu atât mai completa, cu cât aceasta «roata se
mareste». «La umbra nu cresc afectele», ci doar «carnea», simbolizând aici
materia vegetativa, necolindata de fiorii emotiei umane". Impactul dintre
ratiune (Enigel) si instinct (Crypto), configurat prin cele doua simboluri -
„fiara batrâna" si „faptura mai firava", se soldeaza cu victoria
ratiunii asupra instinctului. Primul conoteaza sensurile ratiunii ale carui
atribute sunt „soarele-ntelept si „sufletul fântâna"; lapona Enigel
întruchipeaza gândul eliberat prin aspiratia spre lumina si cunoastere de
ispitele instinctuale simbolizate de somn si umbra.
Cum am vazut
personajul feminin, pastorita lapona Enigel, care calatoreste impreuna cu renii
ei spre soarele Sudului, este simbolul omului superior, rational, in timp ce
personajul masculin, riga Crypto, craiul care "imparateste" peste
bureti, il reprezinta pe omul de rand ce tinde sa depaseasca limitele lumii
sale.
Povestea de
iubire dintre Crypto si Enigel exprima simbolic o aspiratie umana, caci la
I.Barbu iubirea este un mijloc de intelegere a sensului adanc al lumii.
Ca si Catalina
din "Luceafarul", care era "una la parinti" si
"mandra-n toate cele", riga este unicat in lumea lui : el nu doreste
insotirea cu o fiinta pe masura sa, ci aspira spre o alta lume, superioara,
echilibrata, cea a pastoritei Enigel, simbol al intelectului.
Dar aceasta
"lapona mica, linistita" vine din tinuturile boreale si tanjeste dupa
lumina si caldura, inchinandu-se "la soarele-ntelept".Ea reprezinta
constiinta umana in aspiratia ei spre lumina, spre desavarsire. In drumul ei
spre soare, intalnirea cu riga Cripto este doar o tentatie, o capcana pe care
ea o ocoleste cu luciditate.Indragostita de soare, fata il refuza pe Crypto,
spunandu-i ca prefera locurile luminate, insorite si ca se teme de umbra.Omul,
acea "fiara batrana", prin intelect, prin capacitatea de
reflectare,este mai aproape de spirit, in timp ce pentru fiintele inferioare
spiritul este ucigator. Se sugereaza aici in mod simbolic constientizarea, pe
care lumea umbrei n-o poate suporta.Aflata pe o treapta superioara si aspirand
spre soare, spre spatiul nelimitat al luminii, Enigel simbolizeaza atractia
intelectului spre absolut.
“Au plecat. Toti.
….
De speranta si disperare
urmarind busola noua ce arata sudul
si cantecul vanturilor:
Ascultati
ascultati-va
Cautati cautati-va
Gasiti gasiti-va
Aflati
insula –stea
ascunsa printre petalele rozei vanturilor” (Magul din Zo)
In viziunea ei soarele este "intelept" si este
reprezentat metaforic ca un taler scump de aur, cu margini verzi.Discul sau
auriu fascineaza universul polar al pastoritei, reflectandu-se in sufletul ei
ca simbol al oglindirii absolutului in psihicul individului.Craiul este
"mirele poienii" , simbolizeaza deci nunta potentiala, dar aceasta nu
se va face niciodata pentru ca lui Crypto ii sunt asociate epitete ale
sterilitatii, ca "sterp" si
"span".
Dezintegrarea lui Crypto, care nu a asteptat sa se coaca, sa
se maturizeze deci la lumina intelectului, este surprinsa in imagini plastice
din domeniul vegetalului. "Regele ciupearca" sfarseste astfel in
veninuri vegetale, personificate in fapturi grotesti de basm, ca
Laurul-Balaurul ori "masalarita-mireasa", simbolizand si ele
degradarea la nivelul primei trepte a organicului.El face o parodie de nunta
"cu masalarita mireasa", care trebuie "sa-i tie de
imparateasa".Enigel cea " prea-cuminte", adica cea inteleapta,
este o fiinta a cunoasterii, care aspira spre absolut.
Facand comparatie cu poezia eminesciana, Catalina, sclava a
iubirii efemere, fuge in lume cu pajul Catalin, izbutind temporar in aspiratia
ei spre fericire, pe cand craiul Crypto plateste cu viata nesabuinta sa de a
incerca sa evadeze din conditia ce i-a fost predestinata,din
"cercul....stramt" al existentei sale. Crypto si Enigel sunt
simboluri ale atractiei contrariilor, dar datorita structurii lor
incompatibile, contactul celor doua personaje este imposibil. Pentru Crypto
iesirea din lumea sa inseamna trecerea dintr-un regn in altul, ceea ce
echivaleaza cu moartea.Pentru Enigel, aspiratia spre spiritualitatea
simbolizata de soare este o evolutie fireasca a fiintei umane, singura capabila
sa reflecteze, sa poarte fantana-n piept. Pentru o fiinta inferioara ca riga
Crypto "pahar e gandul, cu otrava".
Pentru a creste e nevoie de constientizarea starii de fi…
Nessun commento:
Posta un commento