“Hristos a Inviat!”
Iata, in cea mai importanta zi a crestinatatii, va
trimit in dar cateva randuri patrunse de semnificatul “Cartii lui Iona” .
Probabil va intrebati “de ce?” …. N-a fost o alegere, pur si simplu am simtit
ca se pliaza cel mai bine pe ce se doreste a fi mesajul acestei sfinte
sarbatori.
“Cartea lui Iona” este
in felul sau unica, proclamand iubirea si milostivirea lui Dumnezeu.
Importanta fundamentala
a acestei scrieri aparent neinsemnate, se constata din locul pe care Biserica i
l-a incredintat, in cadrul cultului divin public. Ea este citita integral, ca
paremie, in cadrul Sfintei Liturghii unite cu Vecernia, din Sambata Mare.
Mesajul Sambetei Mari,
prin citirea profetiei lui Iona, reprezinta mesajul biruintei asupra mortii,
prin Invierea lui Hristos.
Iona, prin cartea sa, reprezinta o figura didactica,
care, in final, proclama iertarea lui Dumnezea asupra poporului pocait al
ninivitenilor. Acesta pregateste astfel venirea lui Hristos, Mesia, care prin
moartea si Invierea Sa avea sa aduca iertarea nu numai asupra poporului ales
Israel, ci intregii lumi. Trimis de catre Dumnezeu sa propovaduiasca pocainta
ninivitenilor (cetatea Ninive, capitala imperiului asirian, foarte decazuta-n
moravuri, dar de care Dumnezeu, totusi, avea grija), acesta nesocoteste
poruncile Lui. Incercand sa fuga pe mare, Iona a fost inghitit de un chit
(peste urias) in pantecele caruia a stat trei zile si apoi a fost aruncat afara
pe tarmul marii. Primeste apoi, aceeasi misiune de la Dumnezeu, de a le
prevesti ninivitenilor prapadul iminent (Iona 3, 4). Ninivitenii asculta
indemnul prorocului pocaindu-se, iar Dumnezeu nu mai distruge cetatea. Se arata
astfel ca pocainta reala, sincera, are darul de a-L face pe Dumnezeu sa-Si
schimbe sau revoce hotararile. Pentru Parintii Bisericii, Iona este
"typos”, adica imaginea profetica ce il prevesteste pe Iisus Hristos, Fiul
lui Dumnezeu Intrupat. Astfel sederea lui Iona in pantecele chitului,
prefigureaza sederea lui Iisus trei zile in mormant si Invierea Sa cea de a
treia zi. Fericitul Augustin spune ca "dupa cum Iona a fost aruncat de pe
barca de lemn in pantecele chitului, tot asa, Hristos, a fost pogorat de pe
lemn (cruce) in mormant, sau in adancul mormantului. (Epistola 102) Semnul lui Iona, de
altfel, nu este limitat numai la prevestirea profetica a Invierii lui Hristos.
Potrivit Sfantului Maxim Marturisitorul, Iona il inchipuieste deopotriva pe
Adam sau firea umana, precum si harul prorocesc.
Cand il inchipuieste pe
Hristos, "atunci prin plecarea Sa din Ioppe pe mare indica coborarea
Domnului din cer in lumea aceasta, iar prin inghitirea sa de catre chit si prin
aruncarea nevatamata dupa trei zile si trei nopti, prevesteste taina mortii, a
ingroparii si a invierii.” (Filocalia II)
Sfantul Maxim ne spune
ca "prorocul infatiseaza in chip tainic pe Adam, adica firea cea de obste
a omenilor in fiecare din starile prin care a trecut: cum a fugit de la
bunatatile dumnezeiesti, ca din Ioppe, si e tarata in mizeria vietii de aici,
ca pe o mare, scufundandu-se in oceanul agitat si framantat al patimilor
pamantesti; cum e inghitita apoi de chit, fiara cea spirituala si nesaturata,
adica de diavol, si cum e covarsita din toate partile de apa ispitelor pana la
suflet; apoi cum e impresurata de cel mai de urma adanc, cu alte cuvinte cum e
infasurata mintea de nestiinta totala si cum e coplesita judecata de marea
povara a pacatului [...] prorocul ajunge in toate aceste stari poate ca sa
inchipuiasca prin sine patimile in care s-a rostogolit omenirea in chip jalnic,
facandu-si ale sale cele ale firii comune oamenilor.” (Filocalia II)
Atunci cand
inchipuieste harul prorociei, "prorocul paraseste in chip tainic Ioppe,
ceea ce inseamna ca harul se departeaza de la slujirea legii si porneste pe
marea potrivnicilor fara de voie si a luptelor cu ele, a ostenelilor si a
primejdiilor, pana ce este inghitit de moarte ca de un chit, fara sa fie catusi
de putin vatamat. Caci nimic de pe lume nu a putut impiedica mersul harului
propovaduit nemurilor prin Evanghelie”.(Filocalia II)
Chiar daca aflam din Cartea lui Iona ca Dumnezeu i-a
iertat pe niniviteni, Sfantul Maxim Marturisitorul afirma ca Dumnezeu isi tine
fagaduinta, distrugand si mantuind cetatea: "primul lucru il face prin
faptul ca aceia se leapada de ratacire, al doilea prin faptul ca primesc
cunostinta adevarului. Mai bine zis omoara ratacirea din ei prin credinta
inviorata din nou si le infaptuieste mantuirea prin moartea ratacirii”.
(Filocalia II)
Daca insa ninivitenii au urmat lui Iona pocaindu-se,
cu atat mai mult trebuie sa urmam noi lui Hristos. Sfantul Ioan Gura de
Aur, scrie in acest sens in Omilile sale la Matei: "Iona, spune Hristos,
era rob, Eu Stapan; el a iesit din chit, Eu am inviat din moarte; Iona a
predicat pieirea, Eu am venit binevestind imparatia; ninivitenii n-au auzit mai
mult decat cuvintele lui Iona, Eu am predicat o filosofie care biruie orice
filosofie; Iona a venit ca slujitor, Eu am venit fiind Insusi Stapanul si
Domnul universului. N-am venit amenintand, nici cerand socoteala, ci aducand
iertare; ninivitenii erau niste barbari, iudeii au ascultat cuvintele a
nenumarati profeti; despre Iona nimeni n-a profetit; despre Mine, toti; iar
faptele adeveresc cuvintele; Iona a luat-o la fuga, voind sa plece, ca sa nu
fie batjocorit de niniviteni; Eu am venit stiind ca am sa fiu rastignit si
batjocorit; Iona n-a suferit sa fie ocarat pentru cei mantuiti, Eu am suferit
moartea, si moartea cea mai rusinoasa, iar mai tarziu am trimis pe altii; Iona
era un strain, un om de alt neam, un necunoascut; Eu inrudit cu ei dupa trup,
cu aceiasi stramosi ca si ei.” Semnul lui Iona s-a implinit deja in
Hristos, si se plineste cu fiecare dintre noi in Taina Sfantului Botez. Comentand primul stih
al Psalmului 129, "Dintru adancuri am strigat catre Tine, Doamne; /
Doamne, auzi glasul meu", Fericitul Augustin il
evoca pe profetul Iona, care se afla intr-o dubla cufundare: in apa marii si-n
pantecele chitului. Tot asa, in timpul intreitei cufundari, cel ce se boteaza
se afla in "marea vietii" acesteia si in mormantul lui
Hristos.
Asadar,
semnul lui Iona a prevestit nu numai Patimile si Invierea Mantuitorului, ci si
Pastile noastre, moartea si invierea tainica impreuna cu Hristos, in apa
Botezului.
Nessun commento:
Posta un commento